Afsætning

Porters Five Forces

23. februar 2015 af Stats - Niveau: B-niveau

[Jeg vil gerne have en diskution i gang, så jeg kan se jeres synspunkter. Noget der er nonsen?]

Stelton er i en branche hvor de fremstiller andre plastikprodukter og andre færdige metalprodukter. De er i fagrubrikken gavevarer og rustfri stålvarer.

Leverandørernes forhandlingsstyrke: Koncentrationen af leverandørerne, kan tænkes at være stor. Det er dog vigtigt at de får varerne, men da koncentrationen er stor, så er det let for virksomhederne i branchen, blot at skifte leverandører. Ved produktionsvirksomheder i branchen, bestilles der ofte ret store mængder hjem, hvilket derfor også vigtigt for leverandørernes omsætning. 
Leverandørerne, vil vi derfor sige at de ikke har stor forhandlingsmagt i branchen. Mht. Stelton, da befinder deres produktion sig i Kina

Aftagerens forhandlingsmagt: Koncentrationen af købere er meget stor. Der findes mange produkter herunder, som kan differentieres. Risikoen for at de laver baglæns integration er udelukket. Mht. Stelton, da er det specielt, da deres produkter har en hvis brandværdi. Stelton er derfor afhængige af, at kunderne har en hvis præference for deres produkt, da de ellers ikke ville kunne overleve.
Kundernes forhandlingsstyrke må derfor siges at være høj.

Truslen for nye indtrængere: Der er en sandsynlighed for at få stordriftsfordele i branchen, men det gælder dog kun for store konkurrenter. Der findes noglen veletablerede virksomheder i branchen, herunder bl.a Georg Jensen, Alfi, osv. Men stelton er også et af de gode mærker. Det kræver en del kapital at starte i branchen, da der skal købes dyre anlægsaktiver, og en fabrikshal der kan rumme maskinerne, samt evt. noget know how. Derudover så er der en del lovmæssige krav omkring produktionen mht. materialer og CO2 niveau, og der kan også være patenter. Der må da også siges at kompleksiteten af fremstillingen ikke er stor, set i forhold som f.eks en bilmotor.
Truslen for nye konkurrenter er der, men er ikke en høj risiko.

Truslen fra substituerende produkter: Ingen.

Rivalisering i branchen: Da konkurrenceformen er differentieret oligopol, hvor Stelton er en af de store, så må de hele tiden holde øje med konkurrenten. De store konkurrenter er derfor med til at påvirke Steltons parameterindsats, og reaktionshastigheden vil ofte også være langsom. Det samme gælder for Steltons konkurrenter, hvor deres reaktionshastighed overfor Stelton, også vil være langsom. Væksten i branchen har i de følgende 3 år været svagt stigende.

http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/saveselections.asp


Skriv et svar til: Porters Five Forces

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.