Studér i udlandet

College i USA

11. marts 2015 af UniversityofUsc (Slettet)
Hej, jeg er en pige i 7. Kl. Jeg har altid haft lyst til at gå på USC. Men der er så mange ting jeg ikke forstår. Mine forældre er ikke så gode til det med samfund osv. Jeg ville gerne på IB og så ind på et universitet.

1. Hvor meget koster et semester på USC?

2. Ib er jo kun på to år med mibdre du tager pre-ib. Men jeg ved ikke om jeg har brug for det?

3. Er der nogle vejledere der hjælper mig igennem alt det med classes, credits, visum, stipendiumer osv.?

4. Kan man få SU mens man studere i udlandet?

5. Kan man tage Stx også søge ind på Usc?(Jeg har overvejet det med UWC, ikke noget for mig?

6. Hvordan starter jeg egentlig med det hele?

Jeg ved godt at jeg går i 7. Og at det
Er en god ide med at starte fremtids. planer.

Håber i vil hjælpe mig:)

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2015 af MaibritG

Jeg kan svare på nogle af dine spørgsmål:

2. Ib er jo kun på to år med mibdre du tager pre-ib. Men jeg ved ikke om jeg har brug for det?

Hvis du har en dansk folkeskole-baggrund, skal du også tage pre-IB, som svarer til den danske 1G på engelsk. Der kan gives dispensation, hvis du har engelsk som modersmål.

Kan man tage Stx også søge ind på Usc?

Sagtens. Der kan komme nogle krav om dokumentation af engelsksproglig kunnen via en sprogtest (eksempelvis TOEFL) + alle de øvrige ansøgningsdokumenter (motiveret ansøgning, etc.), som også gør sig gældende for IB Diploma samt Certificate-studerende. Dertil vil det nok også være yderst fordelagtigt for dig at vælge engelsk på A-niveau

Hvor meget koster et semester på USC?

Jeg har forsøgt at Google det og har fundet følgende side, der måske kan være dig behjælpelig ift. nuværende "priser": https://catalogue.usc.edu/tuition/

Kan man få SU mens man studere i udlandet?

Du kan læse mere omkring SU til hele studier i udlandet her: http://www.su.dk/udland/heleuddannelser/betingelser/uddannelsermedSU/udenfornorden/Sider/default.aspx. Især skal du nok være opmærksom på følgende:

Begrænsninger uden for Norden

Der gælder nogle særlige regler for uddannelser uden for Norden, som supplerer ovennævnte betingelser:

Du kan normalt få SU i den tid, studiet er normeret til, dog højst i fire år (48 SU-klip).

Hvis din uddannelse varer mere end fire år, kan du kun få SU til de sidste fire år (48 måneder) af den normerede studietid.

Du kan normalt ikke få ekstra SU, hvis du bliver forsinket

Du kan normalt ikke få SU til det første år af en videregående uddannelse i udlandet, når det første år er på niveau med en gymnasial uddannelse eller en lignende almen uddannelse i Danmark.

samt:

Det skal fremgå af dokumentationen fra uddannelsesstedet, hvilken major du har valgt. Du kan ikke få SU til Freshman Year af en bacheloruddannelse i USA. Det vil sige, at vi ikke giver SU til det første år af en fire-årig bachelor.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
12. marts 2015 af UniversityofUsc (Slettet)

Hvad med en vejlederene på Ib? Kan de hjælpe mig.


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. marts 2015 af MaibritG

(Studie)Vejlederne på IB er ofte de samme som er tilknyttet STX. Det er dermed ikke vejledere, der har et specielt kendskab til studier i udlandet. Samtidigt er vejledningen efterhånden beskåret så meget, at du nok ender med selv at skulle finde informationerne. Er du heldig arrangeres der et "study abroad"-seminar. Ofte varetages det af en ekstern aktør.
- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: College i USA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.