Dansk

Essay

07. april 2015 af Admin005 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej allesammen. Jeg skal aflevere et essay for første gang, og vil høre om nogen vil bl.a rette mine grammatiske fejl. Og nu da du er i gang, så kunne du da også godkende det for mig?  

-Tak på forhånd :-)

  

Pengenes værdi

De er lavet af papirer. Printet ud i flere eksemplarer. Sammenkrøllet og beskidte. Der findes også de glimrende runde metalstykker. Det er nogle beskidte sager vi har gang i. Men alligevel et vigtigt system i vores samfund. Det jeg siger er, at tingene intet værdi har uden dem. Men er stadig en trussel mod menneskeheden. De gør os grådige og selviske. Se nu bare på de voksne. Jeg husker, at jeg var inviteret til et bryllup. De 2 nyforelsket par overvejede at gifte sig. Men tvivlen fandt sted, da kvinden vidste, at manden skyldte en masse gæld. Så i stedet for, at give ham en hjælpende hånd, stak hun af. Måske er pengene stærker end kærligheden. Eller også er vi bare for egoistiske, og foretrækker pengene, da vi ved, at vi kan nå længere med dem, end med kærligheden. Eller kan vi?

Jeg savner sku da lidt, at man bare kan hænge ud, med dem man holder af. Og at man bare fyrer pengene af, sammen med dem. De vel det værd, så hvorfor ikke?

Man føler nogen gange, at det er en forpligtelse, at passe og spare sammen på pengene. Og måske det i sig selv, gøre at vi glemmer at bruge dem på hinanden, og hygge os.

Jeg må da indrømme, at jeg har ondt af millionerne. Bare det med, at man høre at de er blevet narret af bekendte, er et bevis på, at vi simpelthen vil gøre alt for pengene. Vi vil snyde andre og hacke ind i deres kontorer for, at få adgang til de dejlige lorte penge. Men det er da også rimeligt fedt, at havde snuppet 1 million. Men er det det værd? Mister vi så ikke tilliden til hinanden?  

Nutildags kan man købe alt. Man kan købe alle mulige genstande, og selv mennesker. Selv kærlighed. Hvad er det for en verden vi lever i? Livet er sku da ikke faire. Altså de rige kan købe fx en hustru, og de fattige derimod, må kæmpe for det. Og hvem ved, måske er deres kamp unødvendig at kæmpe, når penge altid står på første række.

Penge er ligesom en fribillet til livet. Man kan købe sig et fantastisk liv. De fleste vil gøre alt for, at gøre det nemt for dem selv. Så de vælger at tage en fribillet! Sikke et lorte liv for, at sige det ligeud. Jeg vil da heller kæmpe til døden end, at få livet serveret på et sølvfad. Det er absurd! Det er noget grufuldt vi har gang i, men sandheden. Vi europæer feder os selv op, og lever det “falske” liv. Nogle gange tænker jeg på, om jeg virkelig er den eneste der har opdaget sandheden. Hvor mange er  der i verden der har indset, at vi kan købe hinanden? Vel ikke så mange. Da vi ikke bruger pengene fornuftigt nok. Vi må tage hensyn til hinanden. Og prøve, at overvinde pengene som står ved magt.

Hele pengesystemet er ligesom en stor krig. Vi bruger dem som våben for, at slå nogen ned. Eller som skjold for, at beskytte os selv. Så i bund og grund, står vi alle midt i en krig, som kun de færreste har opdaget. Jeg sagde fra starten af, at pengene er en trussel imod verden. Men vi har stadig brug for dem til, at holde styr på det hele.

Som jeg altid har fået fortalt: “We need money to survive, we need love to live.” Så en dag i fremtiden, må vi  åbne øjne op, og erkende sandheden, inden det er forsent. Vi må gøre noget ved det. Så husk at elsk dem der er dig nær, og spejl dem ikke for deres pengene...


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. april 2015 af tju (Slettet)

Værs go' 

Jeg har nogle overordnede kommentarer

1) ALDRIG komma foran navneform (at passe, at spise, at løbe osv.) ALDRIG ALDRIG ALDRIG 

2) Det jeg har markeret med rødt er forkert og kan fjernes. Jeg har gjort det sådan, så du kan se, hvor dine fejl er :) Det med grønt er rettelser. 

3) Jeg har markeret en sætning med gult, hvor du skriver noget om, at mennesker ikke har opdaget, at man kan købe hinanden. Men er det ikke selvmodsigende med hensyn til starten, hvor du siger, at man vælger den med flest penge? Er det næsten ikke det samme som at købe sig til venner/kærlighed? 

4) Nogle af sætningerne kan godt blive meget korte, hvorefter den næste sætning starter med og eller men. Dem kan du godt sætte sammen, så får teksten også et bedre flow. 

Pengenes værdi

De er lavet af papirer. Printet ud i flere eksemplarer. Sammenkrøllet og beskidte. Der findes også de glimtende runde metalstykker. Det er nogle beskidte sager vi har gang i. Men alligevel et vigtigt system i vores samfund. Det jeg siger er, at tingene ingen værdi har uden dem. Men er samtidig en trussel mod menneskeheden. De gør os grådige og selviske. Se nu bare på de voksne. Jeg husker, at jeg var inviteret til et bryllup. De 2 nyforelskede par overvejede at gifte sig. Men tvivlen fandt sted, da kvinden vidste, at manden skyldte en masse gæld. Så i stedet for at give ham en hjælpende hånd, stak hun af. Måske er pengene stærkere end kærligheden. Eller også er vi bare for egoistiske, og foretrækker pengene, da vi ved, at vi kan nå længere med dem, end med kærligheden. Eller kan vi?

Jeg savner sku da lidt, at man bare kan hænge ud, med dem, som man holder af. Og at man bare fyrer pengene af, sammen med dem. De er vel det værd, så hvorfor ikke?

Man føler nogen gange, at det er en forpligtelse, at passe og spare sammen på pengene. Og måske det i sig selv, gøre, at vi glemmer at bruge dem på hinanden, og hygge os.

Jeg må da indrømme, at jeg har ondt af millionerne millionærene. Bare det med, at man hører, at de er blevet narret af bekendte, er et bevis på, at vi simpelthen vil gøre alt for pengene. Vi vil snyde andre og hacke ind i deres kontorer for, at få adgang til de dejlige lorte penge. Men det er da også rimeligt fedt, at havde snuppet 1 million. Men er det det værd? Mister vi så ikke tilliden til hinanden?  

Nu til dags kan man købe alt. Man kan købe alle mulige genstande, og selv mennesker. Selv kærlighed. Hvad er det for en verden, vi lever i? Livet er sku da ikke faire. Altså de rige kan købe fx en hustru, og de fattige derimod, må kæmpe for det. Og hvem ved, måske er deres kamp unødvendig at kæmpe, når penge altid står kommer  i første række.

Penge er ligesom en fribillet til livet. Man kan købe sig et fantastisk liv. De fleste vil gøre alt for, at gøre det nemt for dem selv. Så de vælger at tage en fribillet! Sikke et lorte liv for, at sige det ligeud. Jeg vil da hellere kæmpe til døden end, at få livet serveret på et sølvfad. Det er absurd! Det er noget grufuldt vi har gang i, men sandheden. Vi europæere feder os selv op, og lever det “falske” liv. Nogle gange tænker jeg på, om jeg virkelig er den eneste, der har opdaget sandheden. Hvor mange er der i verden, der har indset, at vi kan købe hinanden? Vel ikke så mange. Da vi ikke bruger pengene fornuftigt nok. Vi må tage hensyn til hinanden. Og prøve, at overvinde pengene som står ved magt.

Hele pengesystemet er ligesom en stor krig. Vi bruger dem som våben for, at slå nogen ned. Eller som skjold for, at beskytte os selv. Så i bund og grund, står vi alle midt i en krig, som kun de færreste har opdaget. Jeg sagde fra starten af, at pengene er en trussel imod verden. Samtidig har vi brug for dem til, at holde styr på det hele.

Som jeg altid har fået fortalt: “We need money to survive, we need love to live.” Så en dag i fremtiden, må vi  åbne øjnene op, og erkende sandheden, inden det er forsent. Vi må gøre noget ved det. Så husk at elske dem der er dig nær, og spejl dem ikke for deres pengene...


Svar #2
07. april 2015 af Admin005 (Slettet)

Tusind tak for hjælpen :-)


Skriv et svar til: Essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.