International økonomi

Oliepris og alternative energikilder

29. april 2015 af adi0410 - Niveau: A-niveau

Jeg har fået en opgave i min aflevering, der lyder således:

"Vurder sammenhængen mellem olieprisen og alternative energikilder."

Jeg forstår ikke, hvordan jeg skal besvare dette. Og hvad skal jeg skrive? Er der andre substiterende varer, der kan substituere olien, hvis olieprisen er for høj?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

hej,

du er inde på noget af det rigtige. Lav en kort liste over hvilke produkter som olieprisen styrer, det er eksempelvis benzinprisen. Find derefter ud af om der noget der kan erstatte benzin. Så går du videre til næste punkt på din liste over produkter der afhængere af prisen på olie.

Hilsen Lars


Svar #2
29. april 2015 af adi0410

#1

Tusind tak for svaret. Et substituerende produkt for benzin er jo el til eksempelvis el-biler. Men hvad kunne der ellers være? Jeg kan umiddelbart ikke komme i tanke om noget. På nettet er der heller ikke meget man kan finde. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. april 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Mange bruger stadig oliefyr eller naturgas til opvarmning af deres hus.

Mon ikke også oliprisen har noget at sige for hvad en ferie til sydens sol koster? Og for hvad det koster at få transporteret elektronik fra Kina til Danmark med containerskib?

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2015 af Stats

Primært det som presser de erhverv som arbejder med råolie..

• Global opvarmning..
• Elektricitet (kraftværker, vind, vand, sol, osv.)
• Kan ikke huske hvad det hedder.. Men USA, har fundet et alternativ til olie.. De graver noge plader ned under jorden, og efter et par år, så har man noget der minder om olien..
• Effektivisering, og fokus på omkostningsminimering.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Oliepris og alternative energikilder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.