Dansk

Nedtur - Kim Fupz

12. maj 2015 af FatimaAhmad19 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har valgt novellen Nedtur til min dansk eksamen, men jeg kan ikke finde på noget at perspektivere. Kan i hjælpe mig??

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Altså et godt sted at starte er jo at forholde sig til fordybelsenområdet og til de tekster I har læst igennem året. Der må være nogle tekster tilknyttet dit fordybelsesområde? 

Svar #2
12. maj 2015 af FatimaAhmad19 (Slettet)

Altså der er 'Nattens Dronning' og 'Polterabend' (har glemt forfatternavnene). Men jeg tænkte om der kunne være nogle gode perspektiverings områder, der kunne knyttes til 'Nedtur'.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du kan jo trække tråde til hele begrebet nedtur - at det både kan være en psykisk og en fysisk ting. Og hvad vil det sige helt psykologisk at være på vej nedad? Vi konnoterer jo ofte begrebet med noget psykologisk og noget negativt, men det kan i ordets forstand (ordets denotation) jo også bare betyde at man fysik er på vej  - af en bakke eksempelvis. 

Hvad er dit fordybelsesområde?

Svar #4
12. maj 2015 af FatimaAhmad19 (Slettet)

Noveller efter 1950. Jeg er bare forvirret over hvordan jeg vil kunne lave en perspektivering... 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det kan jeg godt forstå - det er heller ikke det letteste i verden, at lave en perspektivering. Men det er jo noget at de der bliver vurderet meget på i prøveform B. Har du teksten scannet ind? Jeg vil gerne kaste et blik på den. 

Skriv et svar til: Nedtur - Kim Fupz

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.