Dansk

Jens Vejmand

17. maj 2015 af 8kl (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej til alle som læser dette opslag.

Jeg vil meget gerne høre om der er nogle af jer som har analyserede digtet "jens vejmand" af jeppe aakjær?

Hvis i har det ville jeg være meget interasserede i at se det, da jeg selv er ved at lave en analyse men ikke ved hvad jeg mangler, og jeg synes det er lidt svært at komme i dybten med.

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2015 af Stræbende

Start med den ydre komposition. Hvor mange strofer/vers er der? Er der brugt specielt mange ord fra en bestemt ordklasse? Er der ord der er skrevet med stort, og hvorfor? Er det en bunden form eller ubunden form? Hvilken slags rim er der? - Enderim, parrim osv. Er der vers der gentager sig? 

Derefter kan du kigge på den indre komposition. Hvilken tidsperiode er digtet skrevet i, og hvilke træk er der fra den periode? Er specielle træk ved miljøet, der kan være spændende at fortælle om analytisk? Osv.

Når du er færdig med at analysere kan du kigge på hvad budskabet/meningen med digtet er. Hvad er det digtet vil fortælle os.

Skriv et svar til: Jens Vejmand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.