Studievejledning

Dumpet et kursus - på eksamensbevis?

01. juni 2015 af hihihej (Slettet)

Hej alle,

Hvis man dumper et kursus på uni og aldrig består det efterfølgende, kommer det så til at fremgå af eksamensbeviset? Det kommer ikke på karakterudskriften (som bliver automatisk lavet online) - men hvad med selve eksamensbeviset?

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2015 af MaibritG

Hvis du dumper et fag på universitetet, vil du ikke blive bachelor eller kandidat. Der skal alle fag bestås. Du kan læse mere om det via dette link: http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/matematik/studievejledning/hvis-du-moeder-udfordringer/eksamensrelaterede-udfordringer/ikke-bestaaet-eksamen/

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
01. juni 2015 af hihihej (Slettet)

Hej Maibrit,

Jeg ved at man skal bestå alle obligatoriske fag. Men dette gælde ikke valgfag; her kan man dumpe et fag for derefter at tage et andet valgfag, som kan erstatte det (den her regel bliver dog lavet om i det nye akademiske år pga. fremdriftsreformen).

Vh.


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. juni 2015 af MaibritG

Ja, det er jeg godt klar over, men da deadline for afmelding af eksamener for dette semester er slut, så er det fremdriftsreformens betingelser, der gør sig gældende. 

Hvis du begynder på en ny bacheloruddannelse i 2014 vil du fx blive omfattet af nye regler for obligatorisk tilmelding til fag og prøver svarende til et fuldt studieprogram. Hvis du allerede er i gang med en uddannelse på Aarhus Universitet, vil du blive omfattet af kravet om obligatorisk tilmelding til fag og prøver svarende til fuldt studieprogram fra efterårssemesteret 2015

Desuden er der krav om, at obligatoriske såvel som valgfag, skal være bestået inden, man kan påbegynde sit speciale.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
01. juni 2015 af hihihej (Slettet)

Min situation er, at jeg pt. følger et kursus (7.5 ects) og har mens jeg har fulgt kurset fået merit for et gammelt kursus (4 ects) (som jeg tog i udlandet). Så jeg ikke længere har plads til begge kurser på min uddannelse (mangler kun 4 ECTS + speciale).

Jeg har fået at vide, at jeg kan undlade at gå til eksamen i det kursus jeg følger nu (som er en skriftlig eksamen), og dermed dumpe det for at få merit for mit gamle kursus.

Det er lidt kompliceret...


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. juni 2015 af MaibritG

Mit råd vil være, at gå til eksamen i faget for at undgå, at gøre det mere kompliceret end nødvendigt.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #6
01. juni 2015 af hihihej (Slettet)

Tak for dit råd.

Jeg har haft studienævnet inden over og de gav udtryk for at jeg kunne undlade at deltage i eksamen. Hvis jeg dumper den og har fuldt hus (hvad angår ects), kan jeg ikke se, hvad problemet skulle være i at fortsætte med mit speciale.

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2015 af MaibritG

Det kan godt være, at de er lidt mere villige til at meritoverføre, men jeg ville nu ikke satse på en overførsel uden en forhåndsgodkendelse. Har du den, jamen så er der ingen problemer. Har du ikke den, så ville jeg personligt være dukket op til den eksamen. Better safe than sorry, som man siger.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #8
01. juni 2015 af hihihej (Slettet)

Jeg har fået at vide, at de vil taste meritten ind imorgen. Det kan jeg heldigvis dokumentere med en mail fra sagsbehandleren. Det kommer dog lidt bag på mig, at jeg er underlagt reglen om at gennemføre kurset, hvis jeg dumper.

Jeg læser på KU og det fremgår af FAQ-en vdr. fremdriftsreformen at man kan trække sig fra kurser i blok 4:

"If you are a graduate student, you can still withdraw from courses in block 4 and during the summer period (block 5)."


Svar #9
01. juni 2015 af hihihej (Slettet)

Mit citat henviser til kursustilmeldning/afmeldning, mente:

"If you are a graduate student, you are not bound by restricted elective or elective courses which you have taken and for which you have been registered for the exam prior to the 2015/16 academic year. This means that you are not obliged to pass these courses."

Jeg læser mig til, at jeg ikke er bundet til at bestå kurset. Jeg kan dog ikke afvise, at reglerne er implementeret anerledes på AU.


Skriv et svar til: Dumpet et kursus - på eksamensbevis?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.