Dansk

Novelle - flashback

02. juni 2015 af helppppp (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg kan ikke finde et ordentligt svar på nettet, så nu sprøger jeg her; Er flashbacks et novelletræk? Altså er det noget jeg kan sige til min mundtlige dansk eksamen under novelletræk, som gør at vi ved det er en novelle?

Og er der forskel på flashbacks og tilbageblik? For i min historie er tilbageblikket/flashbacket skrevet i datid, og det er bare som om det er noget hun tænker tilbage på, altså det er ikke ligesom 'Jeg ser mig rundt. Der er mørkt' osv., der står fx. "Tredive år. Alle disse uger og dage de havde levet sammen. Men i begyndelsen var de to om det. To ikke længere helt unge mennesker som havde glædet sig så meget." osv., det var bare et lille udpluk.

Tak på forhånd. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2015 af 123434

Flashback

Flashback skrives i nutid

Flashback er, hvor tidligere oplevelser genopleves, som de skete i nuet

Flashback er psykologisk at genopleve tidligere begivenheder

I bøger og film anvendes flashback til at fortælle om en karakters tidligere oplevelser med relevans for plottet eller den aktuelle situation.

Tilbageblik

At tænke tilbage på tidligere begivenheder. En mand på 80 år kan tænke tilbage på sin barndom, hvilket er tilbageblik.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2015 af 123434

Flashback kan forekomme i noveller.


Skriv et svar til: Novelle - flashback

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.