Eksamensforberedelse

Hvad kendetegner H.C. Andersens eventyr?

08. juni 2015 af SilleDender (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvad er kendetegnet for H.C. Andersens eventyr? Ved at han skrev dannede og udannede eventyr, men hvad kendetegner dem ellers?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2015 af idax6579 (Slettet)

Han skrev udenlukkkende kunsteventyr, som er eventyrer hvor man kender forfatter og udgivelsesår :)


Svar #2
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Tak for svaret, men jeg tænkte mere på noget fortællerteknisk, sprogteksnisk eller noget som går igen i hans eventyr - så som at de alle er bygget på hans egen livserfaring.

Jeg ved ikke om der er nogen som kunne beskræfte at hovedpersonen i hans eventyr - eller i hvert fald dem som er inspireret af folkeeventyrene, finder sin egen identitet til sidst?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2015 af idax6579 (Slettet)

Han bruger en del humor i hans eventyrer, selvom fortællingerne nogle gange kan være ret så triste. De eventyrere jeg har arbejdet med indenfor H.C. Andersen har haft nogenlunde samme budskab. Noget med, at selvom man er speciel, kan man blive til noget stort. 


Svar #4
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

#3

Han bruger en del humor i hans eventyrer, selvom fortællingerne nogle gange kan være ret så triste. De eventyrere jeg har arbejdet med indenfor H.C. Andersen har haft nogenlunde samme budskab. Noget med, at selvom man er speciel, kan man blive til noget stort. 

Hvilke har du arbejdet med?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2015 af idax6579 (Slettet)

Har analyse af Den standhaftige Tinsoldat, og har arbejdet med Den grimme ælling og Den flyvende kuffert.


Svar #6
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

I "Den grimme ælling" finder hovedpersonen sin identitet til sidst, da svanen finder ud af hvor den hører til. Den standhaftige tinsoldat ender vel ulykkeligt, men tinsoldaten har vel fundet de sande værdier i livet? - den standhaftige tinsoldat er et udannet eventyr, idet tinsoldatens ønske om at få danserinden mislykkedes.


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. juni 2015 af idax6579 (Slettet)

Præcis.

Hvilket eventyr har du?


Svar #8
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Klods-Hans :)


Skriv et svar til: Hvad kendetegner H.C. Andersens eventyr?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.