Almen studieforberedelse (AT)

Gode råd til AT

08. juni 2015 af ceciliesorensen9 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Nogle overordnede generelle gode råd? 

Have 100% styr på metoder, begræsninger og muligheder ved fag og metoder? Ellers andre? :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. juni 2015 af K92H (Slettet)

Sørg for at have læst din synopsis igennem, så dit emne er i frisk erindring. Udover det, er det vigtigt, at du har godt styr på metodedelen både i de enkelte fag og dine hovedområder (samf, hum eller natur). Forklar gerne hvorfor dine to hovedområder er gode sammen. 

Du skal også vise, hvordan du har brugt dine metoder, og hvis du ikke har brugt dem, f.eks. hvis du har læst om en undersøgelse, så fortæl hvordan DE har brugt den, og ikke mindst hvad du/de har gjort for at finde frem til resultatet. 

Og ja, ellers så sørg for at have styr på dit emne. Så er det meget nemmere at svare på lærer og censors spørgsmål. 

Håber det var til lidt hjælp. Held og lykke :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juni 2015 af OnceUponATime

#1 Hvad mener du, med at fortælle om, hvordan andre har brugt metoderne? Altså hvis jeg læser i min historiebog og bruger den som kilde, skal jeg så fortælle om, hvilke metoder forfatteren har brugt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2015 af Seshat (Slettet)

Cecilie, jeg har netop i dag været oppe i AT, og udover de forslag du selv skriver, så husk også at have styr på jeres andre AT-forløb, så du kan perspektivere til det. Det spurgte de i hvert fald til hos mig! 


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2015 af K92H (Slettet)

#2

#1 Hvad mener du, med at fortælle om, hvordan andre har brugt metoderne? Altså hvis jeg læser i min historiebog og bruger den som kilde, skal jeg så fortælle om, hvilke metoder forfatteren har brugt?

Det er kun, hvis det er en undersøgelse. Der er det jo ikke dig, der har brugt en metode til at finde frem til et resultat, men personerne bag undersøgelsen, hvorimod hvis du har en kilde (eksempelvis i form af en tale eller et brev), så har du selv fundet frem til resultatet ved at undersøge teksten. 

Gav det mening?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2015 af OnceUponATime

#4 Hmm, ja. Så dvs., at det ikke gælder, hvis det f.eks. er min historie bog som jeg har brugt til at redegøre for en eller anden sag. Men kun hvis det gælder et eksperiment eller lignende?


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. juni 2015 af K92H (Slettet)

Ja det vil jeg mene. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. juni 2015 af OnceUponATime

#6 Jamen, mange tak for svar! :)


Skriv et svar til: Gode råd til AT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.