Matematik

Skal til afgangsprøve.. Hjælp!

22. juni 2015 af Krustani (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej Studieportal.

Jeg står og skal til afgangsprøve på torsdag, da jeg skal ind på tekniske skole, og jeg har ALTID været dårlig til matematik, bestod ikke til eksamen i folkeskolen, og jeg vil helt vildt gerne bestå denne gang!

Jeg skriver blot her, fordi jeg håber i vil kunne fortælle mig noget der ville være vigtigt at skrive ind i min formelsamling eller, noget der bare er vigtigt at vide.

jeg håber i har lyst til at hjælpe da dette er vigtigt for mig hvis jeg skal ind på min kokke karriere.

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2015 af mette48 (Slettet)

Læs alle opgaverne grundigt igennem.

Start med den opgave du synes ser nemmest ud, læs den igen og fin du af, hvad du får at vide og hvad du forventes at finde ud af.

Husk at skrive det hele ind/ få sagt det hele, Det der er rigtigt giver point, men det der er forkert trækker ikke ned, du får bare ingen poing for det.

Svar #2
22. juni 2015 af Krustani (Slettet)

Læs alle opgaverne grundigt igennem.

Start med den opgave du synes ser nemmest ud, læs den igen og fin du af, hvad du får at vide og hvad du forventes at finde ud af.

Husk at skrive det hele ind/ få sagt det hele, Det der er rigtigt giver point, men det der er forkert trækker ikke ned, du får bare ingen poing for det.

Hej mette.

Tak for dit svar, det kunne ihvertfald bruges !

Skal lige siges det kun er skriftligt :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juni 2015 af 123434 (Slettet)

Rumfang af kasse

V=l*b*h

l=længe b=bredde h=højde V=volume/rumfang

Arealer og omkreds

Trekant

A=1/2*h*g

h=højde g=grundlinje

Kvadrat

A=h*g  o=l+l+b+b

o=omkreds l=længde b=bredde

Cirkel

A=r2*pi O=d*3,14

r=radius A=areal pi=3,14 d=diameter O=omkreds

Hastighed, fart og tid

t=s/v

s=t*v

v=t/s

t=tid, s=strækning, v=hastighed

Hvor lang tid tager det for en lastbil at køre 14 kilometer, når den har en gennemsnitshastighed på 38 km/t

14km:38km/t*60=22 minutter

Du løber 6 km på en time. Hvad er din gennemsnitsfart?

v=6km/1t=6 km/t

Hvor langt har en bil med en gennemsnitsfart på 130km/t kørt på 2 timer?

s=2t*130km/t=260 km

Sandsynlighed

P(x)=antal gunstige udfald/antal mulige udfald

Hvad er sandsynligheden for at slå 1 6'er med en terning. En terning har 6 sider, så der er 6 mulige udfald.

P(6)=1/6

Man slår med en terning to gange. Hvad er sandsynligheden for at få 2 6'er

P(6,6)=1/6*1/6=1/36

Kombinatorik

På hvor mange forskellige måder kan man placere 5 bøger. 5*4*3*2*1=120. Man kan placere 5 bøger på 120 forskellige måder

Et tennishold består af 10 spillere. Hvor mange kampe skal de spille, hvis alle skal have prøvet at spille med alle. (10*9)/2=45. På tennisholdet med 10 spillere, skal der i alt spilles 45 kampe for, at alle har prøvet at spille imod hinanden. En spiller på holdet skal spille med 9 andre personer, men der skal to spillere til en kamp og derfor dividere med to.

Af 9 personer i elevrådet skal der vælges en formand og en næstformand. På hvor mange forskellige måder kan det gøres? Formanden kan vælges på 9 måder, og når formanden er valgt, er der 8 personer som kan vælges til næstformand. 9*8=72. En formand og næstformand kan vælges på 72 måder

Håber at det kan hjælpe dig.

Svar #4
22. juni 2015 af Krustani (Slettet)

Rumfang af kasse

V=l*b*h

l=længe b=bredde h=højde V=volume/rumfang

Arealer og omkreds

Trekant

A=1/2*h*g

h=højde g=grundlinje

Kvadrat

A=h*g  o=l+l+b+b

o=omkreds l=længde b=bredde

Cirkel

A=r2*pi O=d*3,14

r=radius A=areal pi=3,14 d=diameter O=omkreds

Hastighed, fart og tid

t=s/v

s=t*v

v=t/s

t=tid, s=strækning, v=hastighed

Hvor lang tid tager det for en lastbil at køre 14 kilometer, når den har en gennemsnitshastighed på 38 km/t

14km:38km/t*60=22 minutter

Du løber 6 km på en time. Hvad er din gennemsnitsfart?

v=6km/1t=6 km/t

Hvor langt har en bil med en gennemsnitsfart på 130km/t kørt på 2 timer?

s=2t*130km/t=260 km

Sandsynlighed

P(x)=antal gunstige udfald/antal mulige udfald

Hvad er sandsynligheden for at slå 1 6'er med en terning. En terning har 6 sider, så der er 6 mulige udfald.

P(6)=1/6

Man slår med en terning to gange. Hvad er sandsynligheden for at få 2 6'er

P(6,6)=1/6*1/6=1/36

Kombinatorik

På hvor mange forskellige måder kan man placere 5 bøger. 5*4*3*2*1=120. Man kan placere 5 bøger på 120 forskellige måder

Et tennishold består af 10 spillere. Hvor mange kampe skal de spille, hvis alle skal have prøvet at spille med alle. (10*9)/2=45. På tennisholdet med 10 spillere, skal der i alt spilles 45 kampe for, at alle har prøvet at spille imod hinanden. En spiller på holdet skal spille med 9 andre personer, men der skal to spillere til en kamp og derfor dividere med to.

Af 9 personer i elevrådet skal der vælges en formand og en næstformand. På hvor mange forskellige måder kan det gøres? Formanden kan vælges på 9 måder, og når formanden er valgt, er der 8 personer som kan vælges til næstformand. 9*8=72. En formand og næstformand kan vælges på 72 måder

Håber at det kan hjælpe dig.

wow! Mange tusinde tak skal du have :) 

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. juni 2015 af soldier123 (Slettet)

Gå evt. ind på følgende side og øv dig på færdighedsregningen for 9-10 klasse :)

http://www.duda.dk/opgaver/matematik/mat-c/mat-c.html

Skriv et svar til: Skal til afgangsprøve.. Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.