Historie

industrielle revolution

13. september 2015 af Ebombe (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej :) Jeg skal fremlægge om den industrielle revolution, og jeg vil gerne gøre min fremlæggelse forståelig for alle. Jeg har prøvet at gøre den nedenstående del, så nem som mulig, men jeg føler stadig at den er svær at forstå. Er der nogen er jer, der bare kort kan fortælle mig hvad dette handler om?:

Den industrielle revolution i England handlede om at arbejde og kapital var blevet adskilt fra hinanden. På den ene side i byerne og på landet skulle lønarbejderklassen sælge sin arbejdskrafte og købe sine forbrugsvarer (det kan fx være tøj el. mad) for penge. På denne måde var arbejdskraften mere bevægelig end før. Den kunne let styres med økonomiske midler, samtidig med at den gav grundlag for et stort marked (marked hvor flere varer er i spil). På den anden side fandtes der en klasse af kapitalejere og forretningsmænd, som frit kunne bestemme over store dele af samfundets produktionsressourcer. De var indstillet på at udnytte deres kapital. Det gav dem mulighed for størst udbytte. De der stod for den praktiske organisering af produktionen, havde selv gavn af overskuddet. Dette var fordi de selv høstede de fleste frugter af de teknologiske forbedringer. 


Skriv et svar til: industrielle revolution

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.