Bioteknologi

Økologisk niche

06. november 2015 af simone1517 - Niveau: A-niveau

Hej alle!

Sidder med et spørgsmål som jeg er usikker på, hvordan skal besvares...

Jeg skal komme med en biologisk forklaring på citatet  "Et højt antibiotikaforbrug skaber en økologisk niche, hvor resistente bakterier som MRSA kan trives på bekostning af almindelige følsomme bakterier.”

Hvordan kommer jeg med en biologisk forklaring? Hvad betyder det at komme med en biologisk forklaring?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af qzasger (Slettet)

En biologisk forklaring er en forklaring med baggrund biologisk teori. Det vil jeg personligt tolke som en forklaring med namedropping af alle 'de gode' bereber jeg antager i har arbejdet med. Et bud kunne lyde: 

Det påstås at at højt antibiotikaforbrug skaber en økologisk niche, fordi esistente bakterier som MRSA kan trives på bekostning af almindelige følsomme bakterier. Citatet kan forklares ved at der ved øget forbrug af antibiotika opstår nogle nye betingelser for baktirerne. Herved bliver den niche der allerede findes yderligere begrænset, så bakterier med resistente egenskaber har bedre betingelser for at udkonkurrerer de mere diverse bakterier, som var tilstede i starten. 

Det var mig lidt en udfordring at forklare det, da det allerede var meget grundigt og præsicst formuleret. 


Skriv et svar til: Økologisk niche

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.