Tysk
Adj. bøjning mehr, viel og alle
Jeg har fået vide at mehr, mehrere, viel og alle bøjes som adj.
Men det jeg ikke er helt med på er om det er selve fx. viel der bøjes som et adj. eller det adj efter det. (Ved godt at det er dårligt formuleret)
Fx.
Hedder det Allen (bøjes som nom. pluralis efter den best. artikel) guten (bøjes også som nom. pluralis efter den best. artikel) Menschen sagen?
og hedder det fx.
Wir haben Vertretungen vor mehreren internationalen Betrieben.
Kom gerne med eks. på bøjning af ubestemte stedord som bøjes med tillægsord :)!
Tusind tak :D
Svar #1
10. november 2015 af Stygotius (Slettet)
Hvis du giver mig din mailadresse, skal jeg sende dig en oversigt over tyske adjektivers bøjning, jeg har lavet.
NB. "alle" er ikke et adjektiv, men et pronomen. Det kan godt bøjes af en præposition eller i overensstemmelse med sin funktion som sætningsled..
Dit eksempel med "Vertretungen" er helt rigtigt, ....hvis du ændrer "vor" til "für".
Svar #2
10. november 2015 af larssten (Slettet)
Tusind tak Stygotius :)! Min mail er: [email protected]
Jeg kun ikke helt forstå hvorfor man ikke kunne bøje alle i mit eks. - kan du komme med et eks. på hvornår alle fx bøjes :)
Tusind tak igen :)
Svar #3
10. november 2015 af Stygotius (Slettet)
Selv tak, -det var så lidt.
Hvornår alle bøjes, har jeg jo skrevet i # 1.
Eks.
1 "med alle midler" -"mit" styrer dativ, -derfor "mit allen MItteln"
"det er godt for alle mine venner" -"für" styker akkusativ, derfor: "für alle meinen Freunde"
2 "Jeg fortalte alle mine venner (indir.obj. i dativ) at jeg var syg" = "Ich erzählte allen meinen Freunden, dass ich krank war"
3 "Jeg elsker alle mine venner (dir.obj. i akk.)" = "Ich liebe alle meinen Freunde"
Svar #4
11. november 2015 af Jaggery (Slettet)
--> men pas på, i akkusativ skal det være "alle meine Freunde", meine bare med e :)
Svar #6
11. november 2015 af larssten (Slettet)
Har lige et spørgsmål til Stygotius :)
"Jeg elsker alle mine venner" - er det rigtig forstået at "alle" her er et tillægsord?
mens "alle" i følgende sætning er, er et stedord, og derfor ikke bøjes som et tillægsord?:
Alle guten Menschen sagt...:)
Svar #7
11. november 2015 af Stygotius (Slettet)
"alle" er i begge tilfælde et indefinit pronomen (ubestemt stedord.
Det heder "Ich liebe alle meine Freunde" og det hedder
"Alle guten Menschen sagen........."
Svar #8
11. december 2015 af larssten (Slettet)
Hej igen - var lidt stresset pga. Erhvevscase, har derfor intet mulighed haft for at skrive...
Men så vidt jeg har forstået kan alle ikke bøjes, men det kan det tilægsord efter alle. Så det kan fx ikke hedde allen aller osv. er det rigtig forstået? Hvis ikke hvornår kan det eks. så hedde aller, allen osv.?
Stygotius, tusind tak for din hjælp, jeg er evig taknemmelig.
Svar #9
11. december 2015 af Stygotius (Slettet)
Selv tak. Jeg er da glad hvis du kan bruget det til noget.
"alle" er et indefinit (ubestemt) pronomen, og som alle pronominer kan det bøjes.
"Der Weihnachtsmann ist von allen kleinen Kindern beliebt"
"Die dänische Westküste ist ein beliebtes Urlaubsziel aller Deutschen"
Svar #10
16. december 2015 af larssten (Slettet)
Jeg kan i hvertfald bruge det til noget:)
Så "alle" og fx "mehrere" er et pronomen, og bøjes som et pronomen, og ikke som et tillægsord (hvis det bøjes som et tillægsord, efter hvilken "slags" så? Den bestemte kendeord, ubestemte kendeord, eller efter den stærke bøjning?)
Svar #11
16. december 2015 af Stygotius (Slettet)
Giver du mig dfin mailadresse, skal jeg sende dig en oversigt jeg har lavet, over tyske adjektivers bøjning.
Tyske adjektiver bøjes (næsten) som den bestemte artikel hvis der ikke kommer noget bestemmelsesord foran (som beskrevet i min oversigt)
Pas På !! Der er forskel på "mehre" og "mehrere" !!!
Svar #12
16. december 2015 af larssten (Slettet)
jeg takker [email protected] :))
-men var "alle", ikke et stedord? :)
Skriv et svar til: Adj. bøjning mehr, viel og alle
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.