Generelt

Bagud på uni !!

03. december 2015 af Pernille899 (Slettet)

Hej alle

Jeg er desværre kommet i den situation, at jeg er kommet utroligt langt bagud på mit studie, pga. akut sygdom.
Jeg er i hvert fald 200 sider bagud, og jeg kan ikke overskue hvordan dælen jeg skal få indhentet alt dette.. 

Jeg ville derfor høre, om der er nogle derude som har nogle gode fifs til, hvordan man går læst disse sider hurtigt op, men stadig så man forstår det, men uden at bruge aaaaalt for mange timer på det?

Det skal lige siges.. at jeg i forvejen var begyndt at komme små 50 sider bagud, da jeg bruger aaaalt for mange timer på at skrive noter til det jeg læser.. Jeg bruger gerne 5 timer på at skrive noter til 20 siders læsning.. wups. 

Håber i har nogle gode råd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2015 af over9000

Hvad læser du? 200 sider er relativt lidt på humanistiske fag som psykologi, statskundskab etc, men ret meget på de naturvidenskabelige som biologi, matematik, fysik osv. :-) 

på flere studier kan man få 60-80% af indholdet ud af det man skal læse, ved at læse slides fra forelæsningerne og gøre sig umage med at læse dem grundigt. 

Derudover: Brug din læsegruppe, hvis du har en, få dem til at forklare dig det, du ikke var der til at høre. Hvis ikke du har en læsegruppe så find en kammerat el. lign og byd på mad, kage, kafffe el. lign i bytte for en kort gennemgang :-) 

Du skal også vide at ALLE studerende kommer i din situation på et tidspunkt. Det er noget man sagtens kan indhente i weekenderne eller med hjælp fra dine medstuderende.

God læselyst! 


Svar #2
03. december 2015 af Pernille899 (Slettet)

Tusinde tak for svar!

Jeg læser netop naturvidenskabelig (er ikke vild med at skrive hvilken) :-)
Det lyder som et godt tip, at forholde sig til de slides der bruges i forelæsningerne, men problemet ligger også lidt i, at der skal regnes en del opgaver om ugen..

Min motivation er også faldet en hel del (for ikke at sige til slet ingen!), og jeg har derfor svært ved, at få sat mig ned og startet.. og med så mange sider at indhente, føles dette umuligt..

:-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. december 2015 af over9000

Jeg forstår godt din frustration. Livet på uni er lidt barsk og man skal være motiveret for at gennemføre. Det er svært og der er flere (specielt på kemi, fysik og matematik) som hopper fra.

Du skal dog vide at det KAN indhentes og at nogle fag bare ER hårdere end andre. Specielt i starten er alting mægtigt svært. Det er ok at syntes det er hårdt, det er bare mega vigtigt at holde målet for øje og kæmpe igennem det.

Verdens allerbedste råd er bare at få dig et godt netværk. Brug tid med dine medstuderende - også uden for uni. Brug det som en resource, både ift. det faglige, men bestemt også ift. dine frustrationer. 

Derudover er det også en rigtig god idé, specielt når man er bagud, at planlægge sin tid ordentligt. 

Hvis du vil, så kan du sagtens klare din uddannelse. Uanset, hvilken det er. Det eneste uni-livet handler om er at have en stor fed røv man kan sætte sig på og så køre på til man kan sit shit. Uanset, hvor mange frustrationer man har - og de fleste har mange. Det er okay; det eneste det handler om er arbejdsomhed.


Svar #4
03. december 2015 af Pernille899 (Slettet)

Igen tusinde tak for dine råd! 

Det giver mig helt klart et boost! :-)))

jeg har prøvet at disponerer min tid, men jeg ender altid med at løbe fra det.. måske jeg har urealistiske mål om at læse 5 timer i streg? hmm..

Hvordan og hvorledes gør du med noter?

Din sidste rubrik er klart værd at skrive mig bag øret! 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. december 2015 af Therk

Det lyder som om at læsebyrden er større end du pt. studerer til. Det betyder at du ikke kan nå at gennemgå alt til det niveau, du ønsker. Du støder da ind i at dine forventninger ikke svarer til dine evner og det er der demotivationen kommer fra. Faldende motivation medfører gerne en ringere arbejdsindsats og så ramler det hele i en cyklus med en selvopfyldende profeti. Og det skal selvfølgelig undgås.

Her har jeg et par råd fra mig, baseret på råd fra min studieadministration samt min erfaring, som jeg selv har brugt:

1) Sænk dine krav til dit niveau.
         Brug tid til at erkende at din indsats skal matche dine forventninger. Den dygtigste studerende ved hvilket niveau hun er på - hun kan nemlig justere sin indsats derefter til det (realistiske!) resultat hun ønsker.

2) Studer proaktivt.
         Du er nu kommet bagud. Du har to muligheder her: Fortsæt som du gør eller studer proaktivt og accepter at der er noget materiale du ikke kommer til at få læst. Med proaktiv studeren mener jeg at studere til det nuværende materiale - forelæsningerne i denne/næste uge, øvelsesopgaverne der ligger frem i tiden og ikke dem fra de forrige/denne uge(r). Du kan derved reducere din følelse af at være bagud - det skyder motivationen op!

3) Lav opgaverne kun til din evne.
         Øvelsesopgaver er (næsten) altid lavet så der er nogle få, som du kan komme igennem med lidt til nogen indsats. Dertil kommer svære opgaver og gerne et par opgaver, som du ikke forventes at kunne. Her er øvelsestimerne dig det rigtige sted at gå hen, fordi her lærer du nye teknikker til problemløsningen "en god ide: erstat x med y, så er det trivielt." En smule forberedthed kan nemt ændre øvelsestimer fra ren transskribering til aktiv/passiv deltagelse - sidstnævnte bedre når du har fundet tiden til det.

Anekdote: På mine første universitetsår mødte jeg op til øvelsestimer uforberedt og transskriberede blot løsningerne ned. Det virkede såmænd også okay, indtil jeg mødte op forberedt - ændringen reducerede den tid, der var nødvendig for mig at opretholde mit niveau, da det krævede mindre eksamenslæsning.

I øvrigt er #1 et glimrende svar; jeg hæfter mig specielt ved sidste paragraf: Udnyt at du ikke er den eneste på dit studie og brok dig over hvor svært du har det. Omend hvor meget jeg hader empati og folks søgen efter den, så er den et stærkt redskab til at tilbageerobre motivation: Det er følelsen af at være alene med besværet, der demotiverer - ikke selve besværet: "Alle de andre kan det samme som mig og bruger halvt så meget tid på det, så hvorfor spilder jeg min tid?" Udnyt dine medstuderende/din studiegruppe og evt. dine forældre til at dele frustrationerne med. Og udnyt naturligvis dine medstuderende til at lære af dem og lære fra dig til dem.

4) Op på hesten igen.
         Dette råd kræver at have prøvet det på egen krop, fordi uanset hvad, kan man ikke forberede sig på det: Det er okay at dumpe et fag. Og der er kun én vej: Op på hesten igen.

Du ønskes det bedste herfra!


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. december 2015 af LilanKahn (Slettet)

5 timer i streg i unibøger falder under det der i min verden heder dyremishandling da sproget ofte er ret tungt.


Brugbart svar (1)

Svar #7
03. december 2015 af over9000

Du skal blive bedre til at stille relatiske krav til dig selv, lyder det som om.

Jeg skriver ikke ret mange noter, og næsten aldrig til forelæsninger, mest bare for mig selv derhjemme som redskab til at huske - men det er ikke sikkert det er til din fordel, jeg har et tærpe-studie, hvor noter ikke er andet værd end at de er gode som et redskab til at lære dig selv til at forstå stoffet.

Lad være med at skrive noter imens du læser. :-) skriv dem efter og slå op i bogen for at fylde ud i de ting du ikke kunne huske.


Svar #8
03. december 2015 af Pernille899 (Slettet)

Tusinde tak for svar Therk!

Jeg kan klart mærke en positiv følelse i min krop af at læse dit svar! jeg vil klart læse din kommentar igennem et par gange, og forsøge mig med dine forskellige råd! :-))))

Tak!!


Svar #9
03. december 2015 af Pernille899 (Slettet)

Tak over9000 !

Jeg vil klart lytte til jer alle, og forsøge at ændre lidt i mine krav til mig selv..! 


Skriv et svar til: Bagud på uni !!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.