Dansk
SUBSTANTIVSSYNTAGME HJPÆLP
er der en venlig sjæl der vil hjælpe mig med et par sætninger!!
Svar #2
16. december 2015 af robinhooo (Slettet)
jeg kan simpelthen ikke finde substantivssyntagmer i disse 2 sætninger.
9. ved såvel en individuel prøve som en gruppeprøve skal der foretages en individuel bedømmelse af de studerendes præstationer og gives individuelle karakterer.
10. ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuek bedømmelse af den studerendes præstation.
der er ikke nogle substantivssygmer vel ? eller fejler jeg. puf.
Svar #3
16. december 2015 af Stygotius (Slettet)
Ja, du gør.
"en individuel bedømmelse" er et substantivsyntagme med "brdømmelse" som kerne
"de studerendes præstationer" er et substantivsyntagme med "præstationer " som kerne
"en mundtlig gruppeprøve" er et substantivsyntragme med "gruppeprøve" som kerne.
"den enkelte studerende er et substantibsyntagme med "studerende" som kerne
"en sådan måde er et substantivsyntagme med "måde" som kerne
"en individuek bedømmelse" er et substantivsyntagme med "bedømmelse" som kerne
"den studerendes præstation" er et substantivsyntagme med "præstation" som kerne.
Svar #4
du godeste. jeg har jo været helt galt på den! men tak. nu kan jeg sgu godt se hvor problemet ligger. jeg har bare altid troet at der skulle et pronomen til, for at det kunne lade sig gøre
Svar #5
Det er fint.
Et substantivsyntagme består af et substantiv (eller et pronomen) med alle de tilhørende underled.
"Den lille, nuttede rødhårede pige med fletningerne og fregnerne som bor sammen med sin mormor og sin irriterende storebror i det lille, faldefærdige hus bag posthuset og den lille sø" er ét (1) subst.syntagme med "pige" som kerne.
Der består hypotakse (underordning) mellem kernen og de andre led.
Svar #6
er dette så ikke en verbalfrase?
prøveformen skal tilgodese det enkelte fags/fagelements formål og kan f.eks være mundtligt, (...)
og kernen være?
Svar #7
De to verbalfraser er "skal" og hele resten.indtil "formål" + "kan" og hele resten.
Det citerede er to neksuser med nr. i en ellpse (forkortet sætning). En neksus er hverken en paratakse (sideordning) eller en hypotakse (underordning), men en katatakse.
Ordet "neksus" er opfundet af og foreslået af Otto Jespersen i bogen "The Philosophy of Grammar" fra 1935.
Det er en bog der i højeste grad er værd at læse.
Svar #8
dvs
1) prøveformen skal tilgodese det enkelte fags/fagelements formål
2) og kan feks være mundtligt
kernerne er skal og kan? right ?
Svar #10
Glem det sidste. Det er vrøvl.
En VP (verb phrase) består i dette tilfælde af Aux. + .Vtr + en NP (noun phrase) som er det dir.obj.
Det vil sige at verbalfrasen er "skal tilgodese det enkelte fags/fagelements formål"
Man kan ikke tale om nogen kerne her.
I syntagmen "det enkelte fags/fagelements formål" er kernen "formål".
I øvrigt skal der stå "'mundlig", -ikke "mundligt" da ordet skal kongruere med "prøveformen", som er fælleskøn.
Svar #11
mange tak for rettelsen !! men nu når du siger verbalfrase og syntagme, så snakker vi begge to om en verbumsyntagme ikke ? min opgave går nemlig ud på at jeg skal skrive verbalsyntagmen
Svar #12
17. december 2015 af Stygotius (Slettet)
Man kan ikke tale om et "verbalsyntagme". Der er som sagt ingen kerne. Man kan ale om en VP (verb phrase) med et udtryk fra transformationsgrammatikken.
Hvis der er tale om et transitivt verbum (markeret som Vtr), består verbalfrasen af V og en NP.
VP svarer så nærmest til det man på dansk kalder prædikatet (NB. -ikke at forveksle med et "prædikativ"), Prædikatet er det der udsiges om subjektet, dvs. faktisk alt i sætningen undtagen subjektet.
Svar #13
17. december 2015 af robinhooo (Slettet)
hvad så med averbialfrase? er det ikke det man også kalder for adverbiumssyntagme
Svar #14
Ja, det kune man godt -hvis der virkelig er et syntagme. Et adverbialsyntagme i en sætning kaldes også et "adverbial".
I "hun danser mægtig fint" er "mægtig fint" et adverbialsyntagme med "fint som kerne"
Svar #15
helt eller delvis kan dokumenteres alene
ER DETTE EN ADVERBIAL FRASE MED KERNEN ALENE
Svar #16
"adverbialfrase"
Der er her to adverbialfraser: a) helt eller delvis" + b) alene, men det er svært at sige noget helt klart når man ikke har hele sætningen.
Det der står øverst, er blot en stump af en sætning.
Svar #17
hvad med kernen af "helt eller delvis" , er der så ingen kerne/habitat?
Skriv et svar til: SUBSTANTIVSSYNTAGME HJPÆLP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.