Andre fag

Bagud i Fysik/Kemi

26. december 2015 af hussein2100 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej.

Jeg går i 9 kl. og kender nærmest INTET mht. til Fysik/Kemi.

Jeg søger derfor gode råd, så jeg kan blive skarpere på de emner vi allerede har haft i forvejen, og som vi ser frem til i afgangseksamen.

Hvis du har noget OVERHOVEDET, som kunne hjælpe, ville det være fedt.

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. december 2015 af OliverHviid

Det kunne være en god idé at tage noter, så du kan kigge på dem efter I har gennemgået et emne. Så kan du "opfriske" din viden og hermed gøre det lettere at huske det, I har gennemgået. Evt. læs afsnittene med de emner, I har gennemgået, igen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. december 2015 af Stats

Min gamle folkeskole lærer, han ville altid have at vi skulle ved hvert forsøg, skulle skrive og tegne forsøget samt resultaterne. Vi fik en mappe for hvert emne vi fik gennemgået, hvilket resulterede i, at alle på folkeskolen i fysik/kemi, de fik 7 eller derover... Måske du kunne anvende samme fremgangsmåde...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. december 2015 af mathon

Analyser din arbejdsform i faget.

Hvad kan med fordel ændres?


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. december 2015 af Stats

hj.png

Husk under materialer, at bruge de rigtige fagudtryk.

Under metoden beskrives også teorien, altså det som din lærer har fortalt at der vil ske, og hvorfor.

Kritik kunne være, at du har anvendt for meget at stof X, og dermed er resultatet ikke blevet som du har forventet.

(Dette var det vores lærer fortalte os, at vi skulle gøre den gang... Det er faktisk virkeligt brugbart til eksamensperioden, da alle noter var håndskrevne og vi måtte derfor tage dem med ind :-) .)

- - -

Mvh Dennis Svensson

Vedhæftet fil:hj.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. december 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du har forhåbentlig en lærebog. Hvis ikke så gå på biblioteket og lån en. Læs den grundigt.

Når du i skolen kommer  til nye emner, kan du sammenligne med det du finder i lærebogen for tidligere klasetrin og se, om du kan finde en sammenhæng.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. december 2015 af mette48

Læs afsnittet om emnet i din fysik/kemibog inden du skal lave forsøget. Læs grundigt og gå tilbage i teksten, hvis du ikke får sammenhæng i det du læser.

Skriv en liste over, hvad du forventer at få svar på under øvelsen. Noter selv resultaterne med enheder under øvelsen (ikke noget med at skulle kopiere den fra makkeren senere).

Skriv rapporten samme dag, som du har lavet forsøget, så har du mulighed for at søge hjælp, hvis du får problemer, som du ikke kan løse ved at læse i din fysikbog.

#4 forslag til en rapport ser fornuftigt ud.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. december 2015 af Sechi

Jeg gik til fysik i fritiden 2-3 timer hver uge hele 9.Klasse. 

Det var et hold på ungdomsskolen, så det var helt gratis.

Det hjalp mega meget. Jeg var elendig til fysik/kemi inden jeg startede på holdet. Min måde at lære på passede ikke godt til den måde min rigtige lærer underviste på, og jeg var for nervøs til at spørge ham, når jeg ikke forstod det han sagde. På ungdomsskolen havde vi en anden lærer som jeg forstod meget bedre, og der var tid til at jeg kunne stille alle de spørgsmål jeg havde. Vi fik også skrevet en masse noter, og vi fik tid til at øve mange af forsøgene. Måske kunne du overveje noget ekstraundervisning? så er du selvfølgelig nødt til at bruge fritiden på det, men for mig var det det hele værd. Jeg lærte vildt meget i løbet af det år. 

Hvis ekstraundervisning ikke er en mulighed for dig, så vil jeg anbefale at tage mange noter, og at spørge læreren HVER gang der er noget du ikke forstår (Det var det jeg ikke gjorde med min lærer i folkeskolen, og det var bare mega dumt. Jeg er heldigvis blevet det klogere) 

Videoer på nettet hvor folk forklarer forskellig teori og forsøg er også rigtig godt. Det fungerede meget bedre for mig at få det forklaret på den måde, end når jeg bare sad og læste min åndssvage fysikbog og fattede hat af det der stod. 

Så kort sagt: ekstraundervisning kan være super. Ellers godt med notater, og spørg løs hos læreren (Han/hun er der jo netop for at hjælpe når man ikke forstår) og forklarende videoer på nettet. Det må være mit råd. 


Skriv et svar til: Bagud i Fysik/Kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.