Matematik

Brøker og procent

07. januar 2016 af Nadi2020 - Niveau: 8. klasse
Hej jeg har nogle spørgsmål

Hvordan får man brøker til kommatal.
Og hvordan for man kommatal til brøker

Procent til brøker.

Håber jeg kan få svar fordi at jeg sommetider ikke ved hvordan man gør


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2016 af Mawias

Et procent svarer til en hundred del. 

\frac{1}{100} 

I en brøk er der en tæller og en nævner. Nævneren angiver hvor meget det kræver for at få en hel af noget og tælleren hvor mange dele af det du så har. I overstående tilfælde, kræver det derfor hundred dele får at få en hel og vi har én. Altså et procent.

\frac{1}{100} \rightarrow 0,01 Det er 0,01, eftersom vi har en hundreddel af en hel. Derfor har vi divideret 1 med hundred. 

Eftersom procent er hundredele må 0,01 være 1 procent, eftersom det udgør én hundreddel af det hele som var 1. 

\frac{8}{32}

Eks. Vi har 8 ud af 32. Herfra kan du dividere 8 med 32, så har du svaret som decimal. 

8/32=0,25

For at få det til decimal tal, skal du nu kigge på hvad der står bagved kommaet. I dette tilfælde '25' og derfor er det ligmed 25%. Altså 8 udgør 25% af 32. 

Bemærk: Hvis der nu var et extra nul bag ved kommaet (0,025) ville det så udgøre 2,5%. 


Svar #2
10. januar 2016 af Nadi2020

Tak på forhånd men er du så bare når man skal have en brøk til kommatal. at man dividere
Som du skrev 8/32 det så 4 og 4 er det samme som 0,25

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. januar 2016 af Mawias

8 divideret med 32 er ikke 4. Det er 0,25. Derfor er decimaltallet 0,25.


Skriv et svar til: Brøker og procent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.