Tysk

Ordstilling

12. januar 2016 af anonym005 - Niveau: 9. klasse

Jeg er ret dårlig til det dér ordstilling - så jeg vil spørge om, om det her ser rigtigt ud?

Ich mache das internet. Ich finde es ist fantastisch, weil man kommuniziert mit andere kann.

Svar #1
12. januar 2016 af anonym005

*Ich mag das Internet

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. januar 2016 af OliverHviid

Substantiver skal skrives med stort på tysk, og verber skal stå til sidst i ledsætninger. Præpositionen "mit" styrer dativ.

Svar #3

Hvad vil det sige at det styrer dativ?

- OG TAK.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Kender du til kasus??

Svar #5

Det ikke noget vi har haft voldsom meget af, da vores lærer er ret fraværende. Men udfra det jeg har læst er det vel det dér Nominativ, Akkusativ & dativ. Ved bare ikke helt, hvordan man sætter det ind osv.

Brugbart svar (0)

Svar #6

http://tysk.gyldendal.dk/Indgange/Tipps/Den_skriftlige_proeve/~/media/Tysk/pdf/Minigrammatik.ashx

På den ovenstående side kan du læse om kasus.

Svar #7

Tak. 

Brugbart svar (0)

Svar #8
13. januar 2016 af Stygotius (Slettet)

anonym005

Det er meget vigtigt at du  ALTID husker dette

IN  EINEM  NEBENSATZ

HAT  DAS  VERB  DEN  LETZTEN  PLATZ

Hvis du ikke gør det, går det helt galt, -som her.

........................................

Ethvert tysk forholdsord (præposition) styrer en bestemt kasus, dvs. bestemmer i hvilken kasus det efterfølgende ord skal stå.

En kasus er en bøjet form af et navneord eller af en artikel. Dem må du lære udenad da du ellers ikke kan lave en eneste tysk sætning. På dansk har vi ikke kasus i navneordene (undtagen genitiv).

Svar #9
25. januar 2016 af anonym005

Jeg har virkelig brugt tid på, at forstå det og finde information, men ender altid op med at lave fejl. Jeg tror grunden til det er, at jeg måske ikke kan finde ud dansk grammatik ordenlig. Jeg har ikke lært, hvad en bisætning er, og kommer hellere ikke til at forstå. Uanset om jeg prøver. Jeg prøver at lærer mig selv det hele, men det er ret svært. Vores lærer har de seneste 2 år, sagt til os at vi selv skal lærer det hele...

Brugbart svar (0)

Svar #10
25. januar 2016 af Stygotius (Slettet)

Det lyder som om du har en doven, efterladende og meget dårlig lærer. Generelt er folkeskolens sproglærere uduelige og katastrofalt ukvalificerede.

En lærer kan ikke tillade sig at sige at hans/hendes elever bare skal finde ud af det hele selv. Det nærmer sig sig  tjenesteforsømmelse.

Selvfølgelig kommer du til at forstå, både hvad en bisætning er og en masse anden grammatik hvis du arbejder med det.

Du kan skrive til mig på [email protected] og vi kan måske så mødes på Skype hvis du vil have en god forklaring på det danske og det tyske. Det skal ikke koste dig noget.

I det hele taget skulle du måske have lidt privat tyskundervisning. Det kan vi tale om.

Svar #11
26. januar 2016 af anonym005

Tusind tak. Det vil jeg så se frem til. 

Skriv et svar til: Ordstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.