Dansk
håber + ikke
Hvilket skal man helst vælge:
jeg håber ikke, at det regner i morgen
jeg håber, at det ikke regner i morgen
elller er begge to ok?
og er der nogen forskel hvis man tilføjer "bare": Jeg håber bare ikke, det skal regne i morgen
Jeg håber bare, at det ikke skal regne i morgen
Tusind tak.
Svar #1
12. januar 2016 af 123434 (Slettet)
Jeg håber ikke, at det kommer til at regne i morgen
Jeg håber, at det ikke kommer til at regne i morgen
Tilføjelsen af bare ændrer ikke på betydning af sætningen
Svar #3
13. januar 2016 af C3PO (Slettet)
Men er det sådan at der er en tendens til at "ikke" står lige efter "håber"? Eller er der ingen forskel.
Det står i en bog jeg lige læser (Langgaard, Danske stemmer s.149):
"Adverbiet står lige efter "tror", "synes", "mener", "håber". Fx. Jeg tror ikke, det er en god idé".
Men det er altså muligt at sige på to måder, med alle disse verber?
Mange tak.
Svar #4
13. januar 2016 af Stygotius (Slettet)
"Jeg håber ikke at..." et godt,idiomatisk dansk, men man skal måske huske på at man på engelsk ikke siger "I don't hope that...." (fordi man jo da håber noget) Englændere tænker mere logisk på dette felt end danskere.
Man kan altså ikke sige f.eks. "I don't hope it's going to rain tomorrow", men "I hope it's not going to rain tomorrow".
Denne knytning af et led til et andet led end det det hører til, kaldes hypallage, som i det danske "Han kom på sine grædende knæ". Knæene var ikke grædende, men han var.
Svar #5
13. januar 2016 af C3PO (Slettet)
Det som jeg prøver at forstå er om det er mindre idiomatisk at sige
jeg synes, at det ikke er muligt
jeg tror, at det ikke er muligt
jeg håber, at det ikke er sandt
ville en infødt dansker oftest hellere vælge at sætte ordet "ikke" i hovedsætningen end i ledsætningen med deisse verber? Eller kommer det an på situationen.
Svar #6
13. januar 2016 af Stygotius (Slettet)
Ved "håbe" er det idiomatisk dansk, både at sætte "ikke" efter "håbe" og efter verbet i ledsætningen.
Ved de andre verber er der blandt danskere megen vaklen. Nogle siger det ene, -nogle siger det andet.
Det kommer an på hvor sprogligt bevidst man er, og hvor præcist man gerne vil udtrykke sig, men der en udbredt tendens til at sætte "ikke" lige efter "tror" - "synes" etc.
Skriv et svar til: håber + ikke
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.