Matematik

sandsynlighedsregning / binomialpdf

13. januar 2016 af agent0018 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg sidder og har lidt svært ved denne opgave, hvordan skal den enlig udregnes?

- Ved en bestemt form for konkurrenceskydning har man 200 skud. Hvert skud kan maximalt give 10 points og rekorden er 1992 points. En bestemt skytte vil i hvert skud med sikkerhed få 9 eller 10 point. sandsynligheden for at han får 10 points er 90%, og det antages, at resultaterne af de enkelte skud er uafhænginge. 
Bestem sandsynligheden for at han sætter en ny rekord ved næste skydekonkurrence.

jeg har sagt binomialpdf(200,(9/10),200) men aner ikke om det er rigtigt eller forkert...
er der en af jer som ved det? hvad har jeg gjort forkert??

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2016 af Soeffi

Sandsynligheden for at få mindre end 9 point i et skud er 0%.
Sandsynligheden for 9 point i et skud er 10%. 
Sandsynligheden for 10 point i et skud er 90%.

Du skal beregne sandsynligeden for at få mindst 1993 point i 200 skud. Det kræver mindst 193 tiere (og højst 7 niere) der giver: 1930 + 63 point = 1993 point. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. januar 2016 af peter lind

Det er nemmest at se på hvor mange skud med 9 point han kan tillade sig at få. Hvis han får 10 point i alle skud får han 2000 point. hvis han i et tilfælde får 9 point og ellers 10 point vil han få et point mindre end det totale altså 1999. Hvis han får 9 point  2 gange vil han få endnu et point mindre. Brug dette til at se hvor mange skud med 9 point han kan tillade sig eller hvor mange resultater med 10 point han mindst skal have

Svar #3
13. januar 2016 af agent0018 (Slettet)

okay, mange tak for svar. tror jeg forstår det nu :)

Skriv et svar til: sandsynlighedsregning / binomialpdf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.