Matematik

Normalfordelingen

26. januar 2016 af MissCK (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har fået stillet to opgaver inden for matematik/statistik omhandlende normalfordelingen, som jeg umiddelbart har lidt svært ved at gribe an.

De to opgaver kan ses her:

http://imgur.com/s5DmeMy

Hvis vi starter med at kigge på den første opgave, så har jeg forstået det som om, at N(0,1) svarer til normalfordelingen. Det vil sige, at de tre angivne X'er er uafhængige med Xi (i = 1, 2, 3) hvor at Xi har sandsynlighedsfordelingen normalfordelingen. Selve opgaven går så ud på, at man skal angive fordelingen for X1 + X2 - X3.

Det lyder umiddelbart simpelt, men er der en venlig person, som evt. kan hjælpe mig med hvordan jeg bør gribe det an?

Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2016 af peter lind

Brugbart svar (1)

Svar #2
26. januar 2016 af Therk

Du kan enten benytte resultatet: Summen af normalfordelte stokastiske variable er igen normalfordelt, hvor parametrene er summen af hver fordeling.

Dvs.

X_1 \sim \mathcal N(\mu_1,\sigma^2_1) , \quad X_2 \sim\mathcal N(\mu_2,\sigma^2_2) \quad \Rightarrow X_1+X_2 \sim \mathcal N(\mu_1+\mu_2,\sigma_1^2+\sigma^2_2)

Hvis du skal vise det resultat, så ville det nemmeste nok være at se på den momentgenererende funktion (eller tilsvarende, den karakteristiske funktion).

Opgave 2 følger direkte af ovenstående.

Brugbart svar (1)

Svar #3

N(0, 1) betyder at X'erne er normalfordelt med middelværdi 0 og variansen 1.

I begge opgaver skal du bruge at en sum af uafhængige normalfordelete stokastiske variable er en stokastisk variabel med middelværdi = summen af middelværdierne og varians = sum af varianser. Udtrykt matematisk

Xi = N(mi, si2) så gælder

Y = X1+X2 + X3+... Xn er en ny stokastisk normalfordelt variabel med middelværdier

m = m1+m2+m3+  .... mn

s2 = s12+s22+s32 +....sn2

Svar #4
26. januar 2016 af MissCK (Slettet)

Hej, og tak for jeres svar.

Vil det så sige, at når man skal angive fordelingen for X1 + X2 - X3 så bliver det:

X1 + X2 - X3 ~ N(μ1 + μ2 - μ3, σ12 + σ22 - σ32)

Eller?

Brugbart svar (1)

Svar #5

ja; men du bør beregne middelværdien og variansen af den resulterende fordeling

Svar #6
26. januar 2016 af MissCK (Slettet)

Middelværdien man får oplyst er jo 0 og variansen man får oplyst er 1.

Er det så blot N(0 + 0 - 0, 1 + 1 - 1) eller misforstår jeg dig?

Dvs.:

X1 + X2 - X3 ~ N(μ1 + μ2 - μ3, σ12 + σ22 - σ32) = N(0, 1)

Eller?

Brugbart svar (1)

Svar #7
27. januar 2016 af peter lind

Ja det gør du. Jeg overså at du i #3 skrev -μ3 og -σ32.  Det skal være + som det også fremgår af #2 of #3. Det bliver altså N(0+0+0, 1+1+1) = N(0, 3)

Svar #8
27. januar 2016 af MissCK (Slettet)

Jeg undrede mig bare over, hvorfor det skal være 0+0+0 og 1+1+1, når opgaven jo siger X1 + X2 - X3.

Hvorfor skal det ikke være minus, når der står X2 - X3

Men mange tak i hvert fald.

Brugbart svar (1)

Svar #9
27. januar 2016 af SådanDa

Når du har en normaltfordelt stokastisk variabel, så skal en konstant ganges på i anden på variansen, altså således at for X~N(µ,σ) gælder at aX~N(aµ,a2σ), således har du altså at X2-X3=X2+(-1)X3~N(0-0,1+(-1)2)  =N(0,2).

Brugbart svar (1)

Svar #10
27. januar 2016 af peter lind

Lige et eksempel som kan klargøre det.

Lad os antage at svenskers og danskers højde er normalfordelt med samme middelværdi m og samme varians s2.  Kald den stokastiske variabel for dansker X1 og  den stokastiske variabel for svenskere for X2. -X2 er så en normalfordeling med middelværdi -m og varians s2. Y = X1-X2 er så en normalfordelt stokastisk variabel med middelværdi m + (-m) = 0 og varians s2+s2 = 2s2. Hvis du skulle trække varianserne fra hinanden vil du få variansen 0. Det betyder at hver gang du valgte en dansker og svensker vil du få at de har nøjagtig samme højde, hvilket er absurd

Svar #11

Tusind tak skal I have, jeg forstår det bedre nu :)

Jeg prøver at kigge på opgave 2 nu.

Svar #12

Med hensyn til opgave 2:

X-bar er lig med 1/n multipliceret med Xi'erne lagt sammen.

Dvs. at f.eks. hvis n = 3 (X1, X2, X3) og disse hver især har middelværdi 1 og varians 2, så er X-bar = 1/n * (1 + 1 + 1, 2 + 2 + 2) = 1/n * (3, 6) = (1, 2).

På den måde har fordelingen for X-bar en middelværdi på µ (altså 1 mht. mit eksempel) men hvorfor bliver variansen σ2 / n og ikke bare σ2? Hvis det er σ2 / n bliver variansen jo mindre end 2 i dette eksempel.

Noget jeg har misforstået?

Brugbart svar (1)

Svar #13

Når du ganger din stokastiske variabel med 1/n skal middelværdien ganske rigtigt ganges med 1/n, men variansen skal ganges med (1/n)2, så i dit eksempel bliver det fordelt som N(1,2/3).

Brugbart svar (1)

Svar #14

Altså generelt har du at 1/n*(X1+...+Xn)~N(1/n*(µ+...+µ),(1/n)2*(σ2+...+σ2))=N(1/n*nµ,1/n2*nσ2)=N(µ,σ2/n). Hvis du ikke forstår hvor jeg vil hen må du lige skrive igen :)

Svar #15
28. januar 2016 af MissCK (Slettet)

Altså jeg kan godt se, at det stemmer, når variansen ganges med (1/n)2

Men jeg har en lille smule svært ved at se, hvorfor det ikke skal ganges med 1/n ligesom middelværdien, når der nu står X-bar = 1/n * summen af Xi'erne :)

Brugbart svar (1)

Svar #16
28. januar 2016 af SådanDa

Det gælder helt generelt at for en normalfordelt stokastik variabel X~N(µ,σ2) er aX~N(aµ,a2σ2) hvor a er en konstant. Man kan vise at det hænger sådan sammen, men jeg tror ikke at det er meningen med denne opgave. Så derfor skal man gange (1/n)2 på variansen.

Svar #17

Ah, derfor så. Jeg siger i hvert fald mange tak :)

Svar #18

Mht. den sidste i opgave 2 som der skal gøres rede for, hvilke regler gælder der så, når man trækker µ fra X-bar samt dividerer det med kvadratroden af σ2 / n?

Brugbart svar (1)

Svar #19

Når du trækker en konstant fra (eller lægger en konstant til) en normaltfordelt stokastisk variabel flytter du jo nærmest fordelingen, altså således at den fordeler sig om en anden middelværdi. Altså gælder der at X+a~N(µ+a,σ2) (eller X-a~N(µ-a,σ2)), hvor a er konstant. (Du kan også se en konstant a som en stokastisk variabel hvor a~N(a,0), så følger det på samme måde som tidligere).

Brugbart svar (1)

Svar #20

Med hensyn til at dividere med √(σ2/n), så er dette jo det samme som at gange med 1/√(σ2/n), hvilken er en konstant, så her kan du bruge reglen fra #16 :)

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.