Studievejledning

Engelsk-Religion VS. Biologi-Psykologi

28. januar 2016 af SPRB (Slettet)

Hej alle sammen!

Jeg har endelig bestemt mig for at jeg skal på en STX efter sommerferien, men nu er jeg i tvivl om hvilken af disse to linjer jeg skal vælge:

Engelsk A-Religion B-Naturgeografi B-Samfundsfag B

Biologi A-Psykologi B -Matematik B

Jeg elsker engelsk, og ser det derfor som en rigtig god ting at faget allerede er på et A-niveau, på Eng.-Reli. linjen. Jeg har tænkt mig at vælge spansk som mit andet sprog, hvilket betyder at mit sidste A-fag kommer til at være fyldt på begge linjer, så jeg kan ikke få engelsk på A-niveau, på Bio.-Psyk. linjen.Jeg interesserer mig utrolig meget for samfundsfag, og tror også at religion bliver spændende.

Jeg vil helt vildt gerne have psykologi, men var virkelig ikke god til biologi, så tvivler på mine evner, hvis jeg skal have faget på et A-niveau. Jeg er ikke specielt god til matematik, som man jo SKAL have på B-niveau, på denne linje, hvor jeg kan have det på C-niveau på Eng-Reli linjen (kan altid tage det op på et b-niveau, hvis jeg tror jeg kan klare det, på Eng-reli linjen.) I fremtiden ønsker jeg muligvis at studere noget psykologi, eller sociologi, hvor Bio-Psyk linjen helt klart ville være bedst at have haft. Ved siden af det, er jeg også ret sikker på at man skal have haft Matematik på B-niveau, hvis man vil studere det.

Det er lidt et dilemma, og vil gerne høre jeres mening. Hvad synes i jeg skal gøre, hvad havde i gjort? Undskylder den lange tekst, håber i vil hjælpe :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2016 af claok (Slettet)

Hvis du gerne vil studere psykologi, så skal du have et snit der lavest er på 10,4(Aalborg Universitet). Derfor vil jeg foreslå dig at vælge Engelsk A-Religion B... som du siger du er bedst til. Derved kan du forhåbentligvis få et højt snit. Hvis du har fået et godt snit, så kan du tage matematik på B-niveau som et enkeltfag på et halvt år, eller over sommeren.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. januar 2016 af claok (Slettet)

Jeg mindes også at kvoten på sociologi er ret høj på KU, så det gælder om at maksimere sine chancer for at få et højt snit, og derefter kan man altid læse matematik op.


Svar #3
28. januar 2016 af SPRB (Slettet)

#2

Jeg mindes også at kvoten på sociologi er ret høj på KU, så det gælder om at maksimere sine chancer for at få et højt snit, og derefter kan man altid læse matematik op.

#2

Jeg mindes også at kvoten på sociologi er ret høj på KU, så det gælder om at maksimere sine chancer for at få et højt snit, og derefter kan man altid læse matematik op.

Ja, jeg tvivler også på om jeg kan komme op på det snit. Jeg håber dog, og vil kæmpe hårdt. Tak for dit svar!


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. januar 2016 af OnceUponATime

Samfundsfag kan nærmest ikke sammenlignes med folkeskolen. Samfundsfag på gymnasiet blander matematik ind i det, og det er faktisk ret svært. Så du kan være interesseret i samfundsfag i folkeskolen, men det er helt anderledes på gymnasiet.
For det andet siger du, at du godt kan lide engelsk. Så er det jo bare vildt dejligt at det kan fås på A-niveau.
Religion er viiiildt hyggeligt!!
Biologi er altså meget svært, fordi det er så teoretisk, hvis du forstår hvad jeg mener. Mit syn på det er, at hvis du er god til matematik, vil biologi også virke logisk.
Hvis jeg var dig, og havde den samme holdning/mening ville jeg slet ikke være i tvivl. Jeg ville 110% vælge den førstnævnte linje med engelsk og religion.

Det kan sagtens være, at den ikke giver dig direkte adgang til alle mulige studier, men det er faktisk heller ikke det der gælder!! I gymnasiet gælder det bare om at få snittet til at komme ind på en videregående uddannelse. Så de krævende fag er vildt ligegyldige!!
Det er derfor meget vigtigt at du får gennemsnittet i gymnasiet! For lige så snart huen kommer på hovedet, er dit snit låst og kan ikke længere ændres. Men du kan sagtens læse fag op efter universitetet, så du kommer ind på din ønskede uddannelse.
Matematik B kan tages hen over sommerferien, på 4 uger. Og du kommer altså direkte ind på uni efter sommerferien. Såfremt du vil direkte ind på uni efter gym.

Håber det hjalp.

Svar #5
31. januar 2016 af SPRB (Slettet)

#4 Samfundsfag kan nærmest ikke sammenlignes med folkeskolen. Samfundsfag på gymnasiet blander matematik ind i det, og det er faktisk ret svært. Så du kan være interesseret i samfundsfag i folkeskolen, men det er helt anderledes på gymnasiet.
For det andet siger du, at du godt kan lide engelsk. Så er det jo bare vildt dejligt at det kan fås på A-niveau.
Religion er viiiildt hyggeligt!!
Biologi er altså meget svært, fordi det er så teoretisk, hvis du forstår hvad jeg mener. Mit syn på det er, at hvis du er god til matematik, vil biologi også virke logisk.
Hvis jeg var dig, og havde den samme holdning/mening ville jeg slet ikke være i tvivl. Jeg ville 110% vælge den førstnævnte linje med engelsk og religion.

Det kan sagtens være, at den ikke giver dig direkte adgang til alle mulige studier, men det er faktisk heller ikke det der gælder!! I gymnasiet gælder det bare om at få snittet til at komme ind på en videregående uddannelse. Så de krævende fag er vildt ligegyldige!!
Det er derfor meget vigtigt at du får gennemsnittet i gymnasiet! For lige så snart huen kommer på hovedet, er dit snit låst og kan ikke længere ændres. Men du kan sagtens læse fag op efter universitetet, så du kommer ind på din ønskede uddannelse.
Matematik B kan tages hen over sommerferien, på 4 uger. Og du kommer altså direkte ind på uni efter sommerferien. Såfremt du vil direkte ind på uni efter gym.

Håber det hjalp.

Mange tak for dit svar! :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. februar 2016 af JulieW99

#4 Samfundsfag kan nærmest ikke sammenlignes med folkeskolen. Samfundsfag på gymnasiet blander matematik ind i det, og det er faktisk ret svært. Så du kan være interesseret i samfundsfag i folkeskolen, men det er helt anderledes på gymnasiet.
For det andet siger du, at du godt kan lide engelsk. Så er det jo bare vildt dejligt at det kan fås på A-niveau.
Religion er viiiildt hyggeligt!!
Biologi er altså meget svært, fordi det er så teoretisk, hvis du forstår hvad jeg mener. Mit syn på det er, at hvis du er god til matematik, vil biologi også virke logisk.
Hvis jeg var dig, og havde den samme holdning/mening ville jeg slet ikke være i tvivl. Jeg ville 110% vælge den førstnævnte linje med engelsk og religion.

Det kan sagtens være, at den ikke giver dig direkte adgang til alle mulige studier, men det er faktisk heller ikke det der gælder!! I gymnasiet gælder det bare om at få snittet til at komme ind på en videregående uddannelse. Så de krævende fag er vildt ligegyldige!!
Det er derfor meget vigtigt at du får gennemsnittet i gymnasiet! For lige så snart huen kommer på hovedet, er dit snit låst og kan ikke længere ændres. Men du kan sagtens læse fag op efter universitetet, så du kommer ind på din ønskede uddannelse.
Matematik B kan tages hen over sommerferien, på 4 uger. Og du kommer altså direkte ind på uni efter sommerferien. Såfremt du vil direkte ind på uni efter gym.

Håber det hjalp.

Biologi er IKKE nemt bare fordi du kan matematik! Jeg har Mat A/Biologi B/Idræt B, og folk kæmper voldsomt med biologien. Så nej - matematik og biologi har ikke noget med hinanden at gøre. Processerne i kroppen kan ikke forklare matematisk, og den matematiske logik hjælper dig ikke, medmindre du er i gang med noget som populationsgenetik. Og det i sig selv er et svært emne.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. februar 2016 af OnceUponATime

#6 det er jo din mening, så det kan du slet ikke få lov til at bestemme. Din holdning er din, og den kan du ikke bruge som en generalisering. Så bare fordi det ikke er nemt for dig eller dine venner, betyder det ikke at andre mennesker føler det samme. Så venligst adskil mellem dine egne holdninger og resten af verdens :-)

Skriv et svar til: Engelsk-Religion VS. Biologi-Psykologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.