Studievejledning

Selvstuderende - stx

23. februar 2016 af ntrbd (Slettet)

Hej. Er det en realistisk mulighed at studere hjemmefra på STX? Jeg bliver færdig med 2.g her til sommer.

Jeg er stødt på en del indlæg af selvstuderende HF'ere og VUC'ere. Jeg vil naturligvis spørge min studievejleder, men vil også gerne høre jeres opfattelse.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. februar 2016 af MaibritG

Det tænker jeg, at du ikke kan, da du jo som STX'er også er afhængig af dine årskarakterer, da du ikke skal til eksamen i alle fag. Du kan jo ikke vurderes udelukkende på hvad du laver (eller ikke laver) derhjemme rent mundtligt, eksempelvis. Derfor er det mere ideelt at udbyde selvstudie på HF, da deres karakterer udelukkende er baseret på afsluttende eksamener i alle fag.

I mine øjne er det ikke realistisk.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. august 2017 af LineMohring

Hej, jeg ville gerne høre om du endte med at tage selvstudie? Og i så fald hvor du gjorde det, eller om du kender nogle gymnasiumer der tilbyder det?


Svar #3
18. oktober 2017 af ntrbd (Slettet)

#2

Hej, jeg ville gerne høre om du endte med at tage selvstudie? Og i så fald hvor du gjorde det, eller om du kender nogle gymnasiumer der tilbyder det

Ja, fra februar t.o.m. juli var jeg selvstuderende på Slagelse STX og HF-kursus og afsluttede mine vistnok 5 eksaminer i 2.g (STX). Jeg brugte især Restudy i den naturvidenskabelige undervisning. 

Herefter tog jeg historie B og fysik B samt dansk A og religion C og igangværende spansk B og biologi C på henholdsvis KVUC, Vestegnen HF & VUC og Voksenuddannelsescenter Frederiksberg som fjernstuderende (fleks/online).

Umiddelbart kan man være selvstuderende på alle voksenuddannelsescentre. Men du skal være sikker i dine kompetencer og disciplin; du modtager ikke SU eller undervisning; og man kan ikke typisk følge selvstudie på STX.


Skriv et svar til: Selvstuderende - stx

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.