Matematik
saftevandsfordeling
Hejsa
jeg skal lave matematik til i morgen men jeg kan ikke finde ud af dette spørgsmål.
En kande med saftevand rummer 1 liter. Din søster har blandet det i forholdet angivet på kartonen(oplandes til 5 liter). du vil imidlertidigt gerne gøre blandingen stærkere. Det gør du ved at hælde noget af blandingen fra og og fylde op med ren saft.
a. hvor meget ren saft er der i kandenI(1/5)
b. Hvor stor bliver andelen af saft, hvis du hælder 2 dl fra og fylder op med ren saft?
Svar #1
25. februar 2016 af Therk
Hvis du hælder 2 dl fra, så har du tilbage 4/5 saftevand af blanding 1/5. Du tilfører dertil 1/5 saft af blanding 1/1. Din endelige blanding bliver derfor

Den brøk kan du så reducere eller regne til decimaler afhængigt af hvad din underviser ønsker (førstnævnte højst sandsynligt).
Svar #2
25. februar 2016 af niko7774 (Slettet)
ok tusind tak for hjælpen det sætter jeg stor pris på :-D
Svar #4
25. februar 2016 af Therk
Brøken 1/1 var egentlig bare for at fremhæve at du tilføjer ren saft - 100% koncentrat, også kendt som 1/1. Det tilføjer du 1/5 af. Hvad nu hvis din lærer havde bedt dig fylde op med saft af blanding 1/2? Med ovenstående er det nu nemt at finde ud af hvordan det skulle beregnes!
Jeg håber det giver mening for dig.
Svar #5
26. februar 2016 af SuneChr
Det er en super opgave, som kræver, man tænker sig godt om. Her nytter hjælpemidler ikke men grundig omtanke. Opgaven er et springbræt til differentialligningen, men som ikke på nuværende niveau er aktuel.
Svar #7
26. februar 2016 af SuneChr
# 6
Lad vær' at spekulere på hvad det er. Det er først noget man lærer i gymnasiet eller senere.
Jeg skrev det kun for at sige, at den opgave du har her, er en super god opgave, og at man i visse
andre opgaver om koncentrationer der går ind og ud må tage stilling til tankegangen og nedskrive
i en differentialligning.
Men tag kun det her som en oplysning.
Skriv et svar til: saftevandsfordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.