Matematik
Algebra
Hej
Der er nogle trin i to opgaver jeg ikke helt forstår, hvordan man er kommet frem til. Meningen er at omskrive brøkerne således at de er på formen 1/(s-lamdba) eller 1/(s-lambda)^2. Brøkerne bliver omskrevet til de former, men hvordan? Hvad er mellemregningerne, og har I nogle fif til hvordan man kan omskrive til de to former? Der er selvfølgelige mange måder og de fleste måder kræver tid og tænkning, men jeg tænkte bare på en "hjemmelavet" regel som man lige kunne bruge hurtigt hvis man sidder til en eksamen og ikke har så meget tid.

Svar #1
30. marts 2016 af Searchmath (Slettet)
Den anden.

Svar #2
30. marts 2016 af peter lind
I en polynomiumsbrøk p(x)/q(x) kan q(x) altid skrives som q1(x)*q2(x)*..qn(x) hvor qi(x) enten er et 1. grads polynomium eller et 2. grads polynomium uden rødder. Opspaltningen sker ved at finde polynomiets rødder. I opgave 1 er opspaltningen sket. den 2. opgave kan man se at nævneren kan skrives (s+2)2. Hvis der ikke er dobbeltrødder kan p(x) skrive som en sum af ui(x)/qi(x) hvor ui er en konstant (eller 0. grads polynomium) for qi en lineær funktion og en lineær funktion hvis qi(x) er et 2. grads polynomium.
I den sidste brøk er q1(s) = s og q2(s) = s2+6s+25, brøken kan så skrives A/s +(Bs+C)/(s2+6s+25) =p(s)/q(s) Ganger du den ligning med q(s) får du en polynomiumsligning hvor kvotienten til xi skal være den samme på venstre side og højre side. Du finder en nem ligning ved at vælge at sætte s til en rod (her 0)
Hvis du har en lineær funktion i 2. potens kan du også få en brøk med den lineære funktion i 2. potens, som det sker i den anden opgave
Svar #3
02. april 2016 af Searchmath (Slettet)
# Hvordan har de så regnet sig fremt til hhv. A, B og C?
Svar #5
03. april 2016 af peter lind
For at tage den første opgave
Du har p(s)/q(s) = A/q1(s)+(Bs+C)/q2(s med p(s) = 25s+50, q1(s) = s, q2(s) = s2+6s+25 og q(s) = q1(s)*q2(s)
Ganger du det med q(s) får du
p(s) = A*q2(s) + (Bs+C)*q1(s)
Læg mærke til at hvis du indsætter roden i q1(s) forsvinder det sidste led. Hvis du indsætter en rod i q2(s) forsvinder det første led. Roden i q1(s) er 0 som indsat giver
p(0) = A*q2(0) <=> 50= A*25 <=> A= 2
Du kan godt indsætte en rod i q2; men lige her synes jeg det er nemmere at indsætte nogle pæne værdier for s og her vælger jeg 1 og -1. Det giver:
p(1) = 2*q2(1)+B+C
p(-1) = 2*q2(-1) -(-A+B)
som er 2 nemme lineære ligninger med 2 ubekendte.
Alternativt kan du gange parenteserne ud i 5'te linje og kræve at polynomierne på hver side af lighedstegnet er identisk. Dette er lidt mere besværligt især med større opgaver
Skriv et svar til: Algebra
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.