Dansk

Vildering Kongesøn og Miseri Mø

14. april 2016 af HAMDENGDEY - Niveau: 9. klasse

          Hej, jeg har lavet en analyse af dette eventyr. Jeg mangler desværre budskabet og har ingen ide om hvad det kunne være. Hvis der er nogen der har læst den eller har analyseret den før, kan I så ikke lige give en kærlighånd? 

Tak på forhånd.          

Vildering Kongesøn og Miseri Mø


 

Resume af teksten:

Handling-Resume:

Det handler om en konge som fare vildt i en skov. En trold låner hans kæp til ham. Til Gengæld skal han give sin førstefødte af hankøn. Da drengen bliver født, kommer trolden og spørger efter ham, det ender med at de beholde ham i 15  år, før trolden får ham. Drengen bliver hentet efter 15 og bor på trolde slotten. På slottet får han nogle opgaver for at overleve. Sønnen selv kan ikke klare det selv da han ingen erfaringer har. Senere kommer der en pige ved navn Miseri Mø som hjælper med hendes magi. Miseri Mø og Kongesøn flygter sammen tilbage til slottet. Miseri Mø venter foran slottet og siger, hvis han kysser med en glemmer han hende. Kongesønnen blive kysset af kongens nye kones datter og de skal giftes. Da de skal giftes får Miseri Må kongesønnen til at huske alt om hende igen. Man finder ud af at dronningen er en heks og de bliver begge bliver eskorteret væk fra slottet. Kongesønnen og Miseri Mø ender med at blive gift

Personkarakteristik

Kongen : Han ofre sig selv frem for sin familie ( Linje 17 til og med 24)

Dronningen: Hun er meget omsorgsfuld ( linje 39-49)

Vildering. Han kan ikke så meget,

Miseri Mø. Hun hjælper ham og er forelsket i ham eftersom hun hele tiden siger at hvis hun skal hjælpe ham så skal han gifte sig med hende. Miseri Mø er en hjælper.

Hun kan:

Forvandle ting til andre ting, fx. da de bliver jagtet.

Få ting til at arbejde af sig selv, fx. da hun fælder skoven og da hun syer.

Få folk til at “arbejde indtil hanen galer.” Det sker da de 3 mænd vil have tøj syet.

Gør sådan at hvis Vildering kysser nogen glemmer han alt om hende.

Gør sådan at Vildering igen husker alt om hende.




 

Trolden er ondskabsfuld  linje 180 noget

Den nye dronning: Er en heks og er ondskabsfuld

Genretræk:

Tallene 3-5-7-15

Aktant:

Budskab/Morale:





 

Tal:

Trolden kommer for at hente kongesønnen 3 gange hvor han lader dem beholde det, 5 år hver gang.

7 det er kuldkorne

Trolden siger også at han vil sænke slottet med ham og dem alle ned i jorden, så skal der stå 7 favne mosevand over jer.

Linje 71

Trolden: “Om du ikke på stående fod kan sige mig tre sande ord, som der ingen løgn er i.“ – „Jo,“ sagde Vildering, „det er snart sagt: aldrig lå jeg blødere end i min moders skød; aldrig drak jeg sødere end af min moders bryst; og aldrig har jeg gjort min moder større sorg end i dag.“

Miseri Mø hjælper Vildering med de 3 opgaver.

“Hjælper jeg dig, så sviger du mig.” siger Miseri Mø 7 gange

De bliver jagtet 3 gange. “Jeg sveder om min lænd” siger hesten 3 gange

Linje ca. 270-280. Troldkællingen angriber 3 gange.

„Saks, klip klud, og nål, træk tråd! og det skal være færdigt til sengemål.“ 3 gange

„Karl, hold x, og x, hold karl! og det skal vare til hanegal.“ 3 gange x: Skovl, pind og kalv.

De tre ting som livskusken, tjeneren og staldmesteren havde brugt da de hjalp Miseri Mø, bliver lånt til en hestevogn som skal køre dem til bryllup.

Til brylluppet smider Miseri Mø tre gange korn som en durik tager alle af og en due ik får nogen af.

„Nu sviger du hende i al sin nød, som kongesønnen sveg Miseri Mø.“

„Nu sviger du hende atter i nød, som kongesønnen sveg Miseri Mø. Han satte hende på breden sten, for al sin møje fik hun kun mén.“


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2017 af cogf (Slettet)

Jeg har selv for kort tid siden analyseret dette eventyr, og jeg kom frem til, at budskabet er, at man altid skal hjælpe hinanden - uanset, hvor meget man mister, vil man altid få det tabte tilbage igen plus lidt mere ;-) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. august 2021 af Nicolai46

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2021 af Stygotius

-Kunne vi så lige få en civiliseret tone i denne debat.

Hvor ved du fra at han 1)er fed og at han 2)er bøsse???


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. august 2021 af MandenMedMangeHatte

Taget fra #1:

"uanset, hvor meget man mister, vil man altid få det tabte tilbage igen plus lidt mere ;-)"

Hahaha, tror du virkelig selv på det????


Skriv et svar til: Vildering Kongesøn og Miseri Mø

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.