Fysik

Rotationelt Inertimoment

08. maj 2016 af Kasperx - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har vedhæftet et billede med opgaven.

Mit spørgsmål går på, hvorfor det totale inertimoment for alle fire dæk ikke kan beregnes ved at gange formlen for et dæk med 4? jeg får 10.40m^2*kg men svaret skal give 17m^2*kg

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. maj 2016 af peter lind

Der spørges om det samlede rotationelle inertimoment for hjulet. ikke kun dækket


Svar #3
08. maj 2016 af Kasperx

Hmm så er der en fejl i min ligning for inertimomentet. Er det ikke korrekt udledt? Jeg har forstået det som hele hjulet, og ikke kun dækket. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2016 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. maj 2016 af peter lind

Det du kalder Itotal er Idæk. Du skal i gang med integralregning for at finde det korrekte inertimoment for dækket. Desuden erstatter du bare fælgmassen med dækmassen


Svar #6
08. maj 2016 af Kasperx

Okay tak for hjælpen :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
08. maj 2016 af Eksperimentalfysikeren

Inertimomentet af et cylinderformet rør er ½m(R22 + R12).

Jeg røg selv i fælden i første omgang, men har korigeret det her.


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. maj 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du forsøger at finde dækkets inertimoment ved at trække inertimomentet for en indre cylinder fra inertimomentet for en ydre cylinder. Dette kan også lade sig gøre, men husk, at masserne af de to cylindre ikke er massen af dækket.

Du kan regne det igennem med integralregning, sådan som peter lind foreslår, men du kan også opskrive en sammenhæng mellem de to cylindermasser og dækmassen og komme igennem denne vej. Det er lidt kortere end integrationsvejen.


Skriv et svar til: Rotationelt Inertimoment

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.