Historie

Hitlers tale til generalerne

08. juni 2016 af MieJensen123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder og skal kigge på Hitler's tale til generalerne d. 3 februar 1933, men kan ikke helt få styr på hvad det er præcist, han siger. Jeg forstår selvfølgelig nogle af hans hovedpunkter, men har specielt svært ved at forstå punkt nr. 3. 

Jeg skal analysere talen, er der nogen som har mulighed for, at forklare hovedpunkterne? og måske hvad jeg kan tage fat i? 

Her er et uddrag:

"Målet for al politik alene: at genvinde politisk magt. Hele statens ledelse må indstilles på det. 
1. Indadtil. Fuldstændig omvæltning af de eksisterende indenrigspolitiske tilstande i Tyskland. Man kan ikke tolere anderledes tænkendes virksomhed, som er imod målet (pacifisme!). hvem der ikke lader sig omvende, må bøjes. Marxismen udryddes fuldstændig. Ungdommen og hele folket må indstilles på, at kun kamp kan redde os, og at alt må træde i baggrunden for det. (Realiseret i nai-bevægelsens millioner. Den vil vokse.) Dygtiggørelse af ungdommen og styrkelse af forsvarslinjen med alle midler. Demokratiets kræftskade fjernes. 
2. Udadtil. Kamp mod Versailles. Ligeberettigelse i Gen´eve; men meningsløst, hvis folket ikke er indstillet på forsvarsvilje. Sørge for forbundsfæller. 
3. Økonomi. Bonden må reddes! Nybyggerpolitik! Meningsløst fremtidigt at øge eksport. Afsætningsmuligheder begrænsede i verden og overalt for stor produktion. Kolonisation eneste mulighed for atter til dels at få de mange arbejdsløse igang. Men tid nødvendig og radikal ændring ikke at forvente, da det tyske livsrum for lille. 
4. Opbygning af værnemagten er vigtigeste forudsætning for at nå målet. Alm. værnepligt må genindføres. Men først må statsledelsen sørge for, at værnepligtige ikke forgiftes af parcifisme, marxisme, bolschevisme før indkaldelse eller forfalder til samme gift efter hjemsendelse."

Tak på forhånd. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. juni 2016 af Moderatoren

Nr. 3 må være, at der ikke var nok plads i Tyskland til Tysklands befolkning. Hitler ville give jord fra erobrede lande til tyskere, som de kunne flytte ind på. 

Skriv et svar til: Hitlers tale til generalerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.