Matematik

Er det fair?

15. juni 2016 af sol000 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej..

Jeg trak dette spørgsål (vedhæftet) - Mat mundtlig. 

Jeg skulle gøre rede differentiabilitet, og det gik godt, uden hjælp - eller at kigge.

Så skulle jeg lave det bevis med tretrinsreglen.. men det havde jeg ikke forberedt mig på.. Så jeg besluttede mig for at udlede x^2, hvor man også benytter sig af tretrinsreglen.. fik lidt hjælp, men ikke det store.

Så blev jeg spurgt til, hvad man kunne bruge differentielregning til og det svarede jeg på. Jeg skulle skrive tangentligningen. Og bestemme en tangentligning for en funktion.. og det gjorde jeg også.. med minimal hjælp fra lærens side.. 

Men... så da jeg skulle have karakteren, så sagde de jeg fik svaret på alt, og det gik rigtigt godt..men fordi jeg ikke fik svaret på beviset i spørgsmålet, men derimod et andet som mindede om det.. og det var de okay med..

Men jeg fik karakteren 4.. udelukkende pga. at jeg manglede det ene bevis.. men jeg svarede på det andet bevis, og spørgsmål osv. viste også hvordan man udledte x^2.

Er det fair, at den trækker så langt ned?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2016 af PeterValberg

Umiddelbart synes jeg, at karakteren virker fair nok.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2016 af MatHFlærer

På matematik B- og A-niveau kræves det, eller for det meste forudsættes det, at man kan udføre min. et bevis. Hvis din lærer har angivet, at du skulle gennemføre to beviser, så skal du gøre det. Mangel på at gennemføre et bevis kan trække meget ned, også selvom du fint benytter tre-trinsreglen for x^2. Men hvis du nu havde valgt at udlede f(x)=ax^2+bx+c, så vil du formentligt have større chance for at få f.eks. 7, men igen. Det er altså op til den enkelte lærer og censor. 

Derfor synes jeg, at karakteren 4 er fair tildelt. 

Mvh

Anders


Skriv et svar til: Er det fair?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.