Dansk

novellesamling og stilleje

28. juni 2016 af seda11 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Kan nogen hjælpe med at forklare hvad en novellesamling er? ;/ og forklare stilleje (høj,normal og lav stilleje) på forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni 2016 af Stygotius

En novellesamling er en samling af noveller.

En novelle er en kort. fiktiv prosatekst med som regel én handling, én  hovedperson og ret få bipersoner.

Den er som regel koncentreret om én handling, der ofte er struktureret som situation - forstyrrelse - genoprettelse.

Man har tit sagt at en romans handling er som en tidslinje der fortsdætter kronologisk (så sker det- så sker det-så sker det etc.) mens en novelle er som en spiral der drejer sig om sig selv.

...........................................................................

Stillejet giver vel sig selv. Et højt stilleje anvendes i en højtidelig situation, f.eks. i en retssal under en proces eller i en officiel tale dronningen eller statsministeren.

Når nogle bygningsarbejdere sidder fredag eftermiddag og får sig en fredagsbajer, er tonen ofte lav,  -med mange bandeord, slangudtryk, talesprogsprægede vendinger og ikke-politisk korrekte udtryk.

Høj stil:  "Jeg er af den opfattelse at Danmark skal tilslutte sig kommissionens forslag"

Lav stil:  "Jeg synes fandeme mig at dette lorteland er nødt til at sige ja til det bræk de kommer med nede

fra EU."


Svar #2
29. juni 2016 af seda11 (Slettet)

tak for hjælpn ! :)


Skriv et svar til: novellesamling og stilleje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.