Matematik

Symmetriakser?

21. august 2016 af VictoriaSchluter (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej Venner ! 

Jeg sidder med en opgave i matematik, som lyder på at jeg skal lave to figurer inde for følgende kategorier:

Figurer med 1 symmetriakse

Figurer med 3 symmetriakser

Figurer med uendelige symmetriakser

Mit spørgsmål lyder så hvilke figurer jeg kan lave inde for de her krav? Det er et nyt emne og jeg er lidt lost hahah

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Hvis en figur har 1 symmetriakse, går den over i sig selv ved spejling i aksen. Tegn en akse, tegn en figur og tegn dens spejlbillede i aksen, så er den første opgave løst.

Hvis en figur har tre symmetriakser, går den over i sig selv ved spejling i en vilkårlig af akserne. For at det skal kunne lade sig gøre, skal den ene af akserne gå over i den anden ved sprjling i den tredie. Det bevirker, at akse 1 og akse 2 skal skære akse 3 i samme punkt og danne lige store vinkler med akse 3. Hvis du ser på spejling i akse 1, kan du se, at akse 2 og akse tre skal danne lige store vinkler med akse 1. Heraf kan du finde vinklerne. Når du har det, kan du igen tegne en figur og spejle den i alle tre akser. Spejl også spejbilledet fra akse 1 i akse 2 og 3 osv, indtil du har alle spejlbillederne af figuren.

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Sidste spørgsmål: Forestil dig, at din figur består af 1 punkt og dets spejlbilleder. Tænk så på, hvordan du kom frem til figuren for 3 akser. Find så alle spejlbillederne. Så kan du finde ud af, hvilke figurer, der kan bruges.

Skriv et svar til: Symmetriakser?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.