Studievalg og videregående studie

reeksamen på uni og pensumskift

30. august 2016 af Amril (Slettet)

Hej. Hvordan fungerer reeksamenssystemet på universitet (fx KU) når der sker pensumskift?

Eksempel: Antag at du har taget et kursus i Matematik. Du dumper de første 2 eksaminer, og har nu kun en sidste chance tilbage. Denne får du ved den almindelige eksamen til næste års kursus. Men til næste år er der kommet nyt pensum, og derfor kommer du til at gå op til eksamen i noget som (måske) ikke har lært om.

Hvad sker der i dette tilfælde? Har man krav på en passende eksamensmulighed som bygger på det pensum man har læst, eller er det bare sur røv og så må man læse op det man mangler? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2016 af Justitia

Godt spørgsmål! Jeg tror, at du skal op i det forrige pensum. Der laves jo tre eksamenssæt i tilfælde af reeksamener, hvorfor jeg tror ovenstående. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. august 2016 af MaibritG

Er reglen ikke sådan, at hvis det er dit tredje forsøg (og dermed det sidste uden dispensation), så skal du også følge undervisningen og dermed også den nye pensumplan. Hvis ikke, så vil jeg da klart anbefale dig at følge kurset, hvis det ellers passer ind i dit skema. Jeg mener nemlig ikke at der laves særhensyn, men jeg kommer selvfølgelig ikke fra KU.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2016 af Justitia

"Hvis du ikke består reeksamen (2. prøveforsøg), kan du selv bestemme, hvornår du vil deltage i dit 3. og sidste prøveforsøg. Dette kan være til den næste ordinære eksamen eller reeksamen på et senere tidspunkt i dit uddannelsesforløb. For fagelementer, der kun udbydes i et enkelt semester, har du kun krav på at kunne tilmelde dig det 3. prøveforsøg i det førstkommende semester efter fagelementets udbud. Tilsvarende hvis et fag udbydes for sidste gang, har du kun krav på at kunne tilmelde dig det 3. prøveforsøg i det førstkommende semester efter fagelementets sidste udbud."

"Vær opmærksom på at både pensum og eksamensform kan have ændret sig siden du fulgte kurset. Du er kun berettiget til at komme til eksamen, ikke til at modtage undervisning igen eller få udleveret læseplan eller andet materiale."
 


Skriv et svar til: reeksamen på uni og pensumskift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.