Dansk

Essay "Undskyld ventetiden"

02. september 2016 af JvdB100 - Niveau: 8. klasse

Hej alle,

Jeg går i 8. klasse og skal skrive et essay for første gang. Jeg er gået lidt i gang, men jeg er ikke sikker på, om det er en god start og om det overhovede er et essay. Jeg håber, at der er nogle der vil hjælpe. Her komme den så:

Jeg kigger på mit armbåndsur. Der er 20 minutter til, at jeg kan gå ind i flyet. Pfffff! Jeg har ikke noget, som jeg kan få tiden til at gå med. Ikke engang en bog. Jeg ser en mand med festligt tøj og en festhat på hovedet. Jeg kan huske min første rigtige fest. Der kom jeg 30 minutter for tidligt. Det resulterede i, at jeg sad i bilen og ventede. Men skal man egentlig vente? Eller kan man godt bare ringe på for tidligt? 30 minutter for tidligt er nok fór tidligt. Men alle de fester hvor jeg har været vært, der har jeg skulle vente i godt 15 minutter, efter at jeg var færdig med forberedelserne. Og når man venter på gæster, er 15 minutter meget lang tid at slå ihjel. Især når man ikke er i stand til at læse eller sådan noget. Men på den anden side er det meget uhøfligt at komme 10-15 minutter for tidligt. 1-2 minutter kan man nok godt tillade sig, men det er jo høfligere at komme for sent, end det er at komme for tidligt.


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. september 2016 af saybram (Slettet)

Et essay er en subjektiv tekst om et bestemt emne. Prøv at forestil dig at du står på en scene med en mikrofon i hånden, spotlighet er på dig, og du skal nu fortælle om dine tanker om noget bestemt - hvad du har at sige til lige præcis dette her. Komikerer fremfører tit hvad der faktisk godt på skrift kunne gå for at være et essay - de har tit hyptetiske scenarier og anekdoter med i deres rutiner, (altså når de f. eks. siger "prøv at forestille jer x, ville I ikke hade det?" eller "jeg oplevede engang x") men ellers står de bare og fortæller om deres tanker. Det er det, du skal gøre, bare på skrift. 

Du lægger ud med, hvad der lyder som starten af en fiktiv historie. Du har gjort dig selv til hovedpersonen, hvor du gennem historien giver udtryk for dine holdninger. Det er ikke et essay. 

Hvis din tekst skal gå for et essay, skal du lave strukturen om. I stedet for at fortælle dine holdninger via en historie, eller dine tanker din hovedperson har, så prøv at se på oplevelsen udefra - f. eks. at komme for tidligt til en fest - og træk de tanker, du fik fra oplevelsen ud af den; som om man overhovedet skal vente, om hvad der er for tidligt eller for sent, og så skriv det


Svar #2
04. september 2016 af JvdB100

#1

Et essay er en subjektiv tekst om et bestemt emne. Prøv at forestil dig at du står på en scene med en mikrofon i hånden, spotlighet er på dig, og du skal nu fortælle om dine tanker om noget bestemt - hvad du har at sige til lige præcis dette her. Komikerer fremfører tit hvad der faktisk godt på skrift kunne gå for at være et essay - de har tit hyptetiske scenarier og anekdoter med i deres rutiner, (altså når de f. eks. siger "prøv at forestille jer x, ville I ikke hade det?" eller "jeg oplevede engang x") men ellers står de bare og fortæller om deres tanker. Det er det, du skal gøre, bare på skrift. 

Du lægger ud med, hvad der lyder som starten af en fiktiv historie. Du har gjort dig selv til hovedpersonen, hvor du gennem historien giver udtryk for dine holdninger. Det er ikke et essay. 

Hvis din tekst skal gå for et essay, skal du lave strukturen om. I stedet for at fortælle dine holdninger via en historie, eller dine tanker din hovedperson har, så prøv at se på oplevelsen udefra - f. eks. at komme for tidligt til en fest - og træk de tanker, du fik fra oplevelsen ud af den; som om man overhovedet skal vente, om hvad der er for tidligt eller for sent, og så skriv det

Tusind tak saybram!!!


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september 2016 af saybram (Slettet)

Så lidt! Jeg håber, at det går godt, med dit første essay. :)


Svar #5
05. september 2016 af JvdB100

#4
En vejledning til at skrive Essay i Dansk i folkeskolen kan du se lige her.
Tusind tak Jeppe!!!

Skriv et svar til: Essay "Undskyld ventetiden"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.