Dansk

Initiale determinanter

06. september 2016 af diskoler (Slettet) - Niveau: A-niveau

Bruger man kun initiale determinanter i digte eller er det også noget man analyserer i fx noveller?


Svar #1
06. september 2016 af diskoler (Slettet)

det haster lidt så ville være værdsætte et svar<3


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. september 2016 af Stygotius

initiale determinanter er noget fra matematikken


Svar #3
10. september 2016 af diskoler (Slettet)

#2

initiale determinanter er noget fra matematikken

Nej, det er også et begreb inden for dansk. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

De initiale determinanter
De initiale determinanter betyder de "indledende bestemmere" og omfatter de første to - tre linjer i digtet, som kan kaldes digtets "fænghætte". Disse linjer kan angive digtets grundstemning, dets motiv og i nogle tilfælde hele digtets essens.

Taget fra https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=586. 


Svar #5
10. september 2016 af diskoler (Slettet)

#4

De initiale determinanter
De initiale determinanter betyder de "indledende bestemmere" og omfatter de første to - tre linjer i digtet, som kan kaldes digtets "fænghætte". Disse linjer kan angive digtets grundstemning, dets motiv og i nogle tilfælde hele digtets essens.

Taget fra https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=586. 

Jeg ved godt, hvad det er. Jeg søger et argument for om det bruges bredt i litteraturanalyse eller om det er noget, der bruges særskilt i lyrik. Jeg spørger fordi jeg har læst din kilde allerede (siger at det er lyrik), mens jeg har læst andre kilder, der siger at man også kan bruge det inden for noveller.


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det kan jeg desværre ikke være behjælpelig med. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. september 2016 af Stygotius

Ja, ja, det findes i den "betydning" og er et oversmart, tomt, selvfremhævende udtryk, som vi godt kunne være foruden. Der er ingen brug for det.


Skriv et svar til: Initiale determinanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.