Studievejledning

Matematik niveau

21. september 2016 af MMLL13

Jeg har haft matematik på c niveau, som jeg nogenlunde kunne forstå det meste i, men jeg har stadig meget svært ved matematik.

Jeg skal have matematik på A niveau for at komme ind på mit studie og jeg vil i den forbindelse høre om hvad I derude synes er det sværeste spring.. Er det matematik C-B eller B-A?

Ved godt at det et en individuel vurdering, men kunne alligevel godt tænke mig at høre nogle meninger omkring det :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. september 2016 af sjls

Nu er jeg selv (kun) på et mat C->B valghold, så kan ikke udtale mig ift. B->A af personlig erfaring.

Jeg har dog ladet mig fortælle af mange andre, at det største spring er fra C til B-niveau, fordi matematikken begynder at blive en del mere teoretisk og abstrakt, og man begynder at beskæftige sig med at skulle bevise sætninger selv . Det, man lærer på C-niveau er jo mest af alt bare en mere teoretisk indsigt i folkeskolematematikken, men man lærer som sådan ikke om et nyt (ukendt) emne. Det gør man til gengæld på B-niveau, hvor både differentialregningen, integralregningen og en ny slags statistisk test indføres. Derudover kræves der også til mundtlig eksamen på B-niveau, at eleven kan udlede en sætning selv, mens det på C-niveau ikke kræves. 

Fra B til A-niveau indføres der også nye emner som rumgeometri, vektorer og differentialligninger, og beviserne bliver sværere at udføre, men undervisningsmetoden er stadig den samme som på B-niveau; man skal altså stadig bevise det samme (og mere til), det bliver bare lidt mere dybdegående.


Svar #2
22. september 2016 af MMLL13

1000 tak for dit svar :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. september 2016 af JulieW99

#1, jeg mener nu ikke vi udleder sætningen selv, den skal vi bare huske fra når vi får den, samt huske og forstå det tilhørende bevis.


Matematik A er ikke skræmmende hvis man har en grundlæggende forståelse. Har man svært ved at forstå matematik, bør man ikke lægge sig ud med det niveau. :)
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. marts 2017 af Mathinstinct (Slettet)

Jeg har taget et C->B og derefter et B->A hold. Har aldrig haft matematik på C, da jeg startede direkte ind på B efter at have haft det men ikke afsluttet det på mit forrige gymnasium. Alle i min klasse havde dog haft det på C og de synes der var et vildt stort spring til B da man begynder at bevise en masse, hvilket jeg også vil give dem ret i, springet er vel ret stort i forhold til det lave niveau på C, men jeg synes alligevel at springet til A heller ikke skal undervurderes. På A går man meget i dybden med tingene og det kan hurtigt blive kompliceret. På mit C->B hold faldt en del fra og en anden stor del fik en meget lav karakter. Så hvis du sigter efter at have det på A synes jeg helt klart at du skulle bruge minimum dobbel så lang tid på at læse op for C er intet i forhold til A. Bare mit råd. Du må gerne skrive til mig hvis du har brug for noget, jeg er tutor i matematik for B niveau


Svar #5
29. marts 2017 af MMLL13

Tusind tak for svaret, Mathinstinct! Dejligt at høre lidt om hvad andre synes.. Og tak for tilbuddet. Det vil jg huske!! :)


Skriv et svar til: Matematik niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.