Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

kost

01. oktober 2016 af JackandJack (Slettet)

hey guys!

well! jeg er igang med, en kost analyse i nv! Jeg er nu nået til punktet diskussion, og der har jeg et spørgsmål det lyder således" hvilket funktioner har de?

og dette spørgsmål er, i forhold til hvad der indeholder i mad. Men det er jo selfølgelig de  3 hovedgrupper. kulhydrat, protein og fedt, så har vi vitaminer og mineraler, og nærringsstoffer.... osv


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2016 af sjls

Kulhydrater er de primære energigivende stoffer - de bruges altså ofte til at skaffe kemisk energi. Derudover kan nogle kulhydrater bruges som kostfibre, andre til opbygning af DNA.

Proteiner bruges til genopbygning af væv, knogler, celler, muskler og led. Derudover er alle enzymer proteiner, og nogle hormoner ligeså. Bruges også til opbygning af DNA og i mindre grad til energi.

Fedtstoffer kan oplagres som energireserver og bruges, hvis kulhydratforbruget er ikke-eksisterende i en periode. Derudover bruges de til opbygning af cellemembraner, myelinisering af axoner i nerveceller og til varmeisolering.


Svar #2
01. oktober 2016 af JackandJack (Slettet)

tusind tak for dette! jeg gik helt i skrive blokering! MEN hvad er axoner?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2016 af sjls

#2

De kan lidt overfladisk betegnes som nervecellernes "arme". De skal isoleres af et fedtlag (myelinskeden), for at et elektrisk nervesignal kan passere igennem.

Se evt. her


Svar #4
01. oktober 2016 af JackandJack (Slettet)

nåårh! now i see it! tusind tak for hjælpen!


Skriv et svar til: kost

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.