Dansk

Grammatisk hjælp

31. oktober 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg vil gerne om denne sætning er skrevet grammatisk korrekt:

Tove Ditlevsen levede fra 1917 til 1976 og var en af det 20.århundredes mest markanter forfattere.

?Hvis der er fejl i sætningen er der så nogle der kan hjælpe mig med at rette den samt give mig en begrundelse til rettelsen...

?Mange tak

Svar #1
31. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg vil også gerne have hjælp til denne sætning i mi digtanalyse:

Det jeget mener i denne strofe er, at hendes eksmand og hende har såret hinanden så meget at ægteskabet blev, for smertefuldt og, at de derfor til sidst måtte gå fra hinanden.

?Har jeg sat korrekt komma og giver sætningen mening

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. oktober 2016 af Stygotius (Slettet)

1  Tove Ditlevsen levede fra 1917 til 1976 og var en af det 20.århundredes mest markante(r) forfattere.

Danske adjektiver ender  på -e i fletal, og sætningen betyder "...........og var en af det 20.årh.s forfattere der var mest markante".

2  Det jeget mener i denne strofe er, at hendes eksmand og (hende) hun (har) havde såret hinanden så meget at ægteskabet blev(,) for smertefuldt og, at de derfor til sidst måtte gå fra hinanden.

- - -Hvad i alverden laver det komma dog efter "blev"??

Svar #3

Ok ja .. jeg ved det ikke . Jeg er ikke god til komma.

Sætning 2 skal så rettes til: Det jeget mener i denne strofe er, at hendes eksmand og hun havde såret hinanden så meget at ægteskabet blev for smertefuldt og, at de derfor til sidst måtte gå fra hinanden

Svar #4

Tak for hjælp.

Jeg har også lidt i tvivl om denne sætning er korrekt grammatisk;

Jeget i digtet kan antages at være Tove Ditlevsen hende selv, idet hendes digte ofte afspejlede de tragiske perioder i hendes liv.  

Brugbart svar (0)

Svar #5

Ja, og der skal et komma efter "så meget",  -hvis du insisterer på at bruge startkomma.

Kommaet efter "smertefuldt og" kan godt droppes.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Jeg (har) er også lidt i tvivl om denne sætning er korrekt grammatisk;

Jeget i digtet kan antages at være Tove Ditlevsen (hende) selv, idet hendes digte ofte (afspejlede) afspejler de tragiske perioder i hendes liv.  

Du skal passe meget på med at tro at et digts "jeg" (den såkaldte 'persona') er forfatteren.

Svar #7

Ok ja ...

Svar #8

Ja jeg kan godt se det første jeg har skrevet i svar #4 ikke er korrekt...tror det gik lidt for hurtigt.

Tak for svar til spørgsmål 4

Svar #9

Er der sat korrekt komma  i denne sætning:

I dette vers beskriver Ditlev hendes ægteskab til hendes eksmand til, at være så skrøbelig, at det kan sammenlignes med nerverne i en tand

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #10

I dette vers beskriver Ditlevsen hendes ægteskab til hendes eksmand som (til, at være) så skrøbeligt, at det kan sammenlignes med nerverne i en tand.

Kommaet efter "skrøbeligt" bruges hvis kun du anvender startkomma.

-selv tak.

Svar #11

Tak igen. Vil du ikke godt hjælpe mig med denne sætning også;

Man kan tolke digtets indhold og komposition som et tegn på den forvirring og frustration jeget har, over et brud med en evt. tidligere kæreste, eller ægtemand som hun gerne vil komme over og glemme.

Brugbart svar (0)

Svar #12

Det er meget fint dansk,   .....hvis du lige fjerner kommaet efter "kæreste" og sætter et efter "ægtemand".

Hvis du vil bruge startkomma, skal der være et efter  "frustration" .

Svar #13

Et efter ægtemand?? jeg tror ikke jeg er helt med, på hvordan jeg skal ændre sætningen.

Man kan tolke digtets indhold og komposition som et tegn på den forvirring og frustration, jeget har, over et brud med en evt. tidligere kæreste eller ægtemand et som hun gerne vil komme over og glemme.

Brugbart svar (0)

Svar #14
01. november 2016 af ravnehun (Slettet)

Måske kan man ændre den sådan, at den kommer til at lyde således: Man kan tolke digtets indhold og komposition som et tegn på den forvirring og frustration, jeget har, over et brud med en evt. tidligere kæreste eller ægtemand, som værende et brud, som hun gerne vil komme over og glemme.

"Som" refererer/viser tilbage til "brud", derfor skal der være et komma
?Et andet bud kan være, at "som" i første omgang, evt., kan have været brugt som reference til "ægtemand", for selv hvis det var det, der var tilfældet, til at begynde med, skulle der faktisk have været sat et komma før som?. Jeg håber, at jeg har fået formuleret mig tydeligt nok. 

Svar #15
01. november 2016 af HFNU (Slettet)

Ehm TAK men jeg er ikke helt med :) Så du synes jeg skal lave sætningen om ? til det du skriver :

Man kan tolke digtets indhold og komposition som et tegn på den forvirring og frustration, jeget har, over et brud med en evt. tidligere kæreste eller ægtemand, som værende et brud, som hun gerne vil komme over og glemme

Svar #16
01. november 2016 af HFNU (Slettet)

Er der en der vil hjælpe mig med den her sætning også

Dette rim i strofe 5 har stor betydning for digtet, idet forfatteren konkluderer, at hun er ked af, at hun ikke savner sin eksmand; "jeg savner ingenting, men denne nat begræder jeg, at der er intet savn: Jeg er en bolig, nogen har forladt  snart hvisker jeg den nye ejers navn"

Brugbart svar (0)

Svar #17
01. november 2016 af Stygotius (Slettet)

Sætningen i #11 skal ikke ændres; det er der ingen grund til. Der skal blot sættes et komma mellem "ægtemand" og "som"  -hvis man bruger startkomma da der indledes en bisætning efter "som".

Jeg har ikke sagt noget om at sætningen skal ændres.

Brugbart svar (0)

Svar #18
01. november 2016 af Stygotius (Slettet)

# 16

Hvad menes der her????

Svar #19
03. november 2016 af HFNU (Slettet)

I forhold til svar16. Jeg ved ikke lige om jeg kan skrive det på en anden måde. Det jeg gerne vil sige er at digtet i strofe 5 har stor betydning for digtet, idet det er i den strofe hun direkte siger at hun ikke savner sin eksmand.

Svar #20
03. november 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg kunne også bruge lidt hjælp til dette :

Hun havde trods en god karriere en hård barndom, som var præget af stor omsorgssvigt og mangel på kærlighed, hvilket var medvirkende til, at hun selv havde et svært kærlighedsliv.

Jeg er ikke helt sikkert på om det er korrekt formuleret at skrive , at hun selv havde (...)

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.