Studievejledning

Kemi på A-niveau?

07. november 2016 af Ganymedes

Hej alle,

Det forholder sig sådan, at jeg inden december skal have besluttet, hvorvidt jeg vil hæve et fag eller vælge et nyt valgfag i 3. g. Min nuværende linje lyder: Biotek A, Matematik A og fysik B.

Indtil nu har jeg været fast bestemt på at hæve kemi til A-niveau, da biotek teknisk set kun består af kemi og biologi på B-niveau, selvom vi dog berører emner fra begge på A-niveau. Dette vil dermed medføre fem A-niveau fag. Men det er nu gået op for mig, at jeg udelukkende ønsker at hæve kemi af ren interesse, men ikke aner, om jeg overhovedet formår at have fem A-niveau fag - primært med udgangspunkt i antal elevtimer. Mit overordnede problem er, at jeg er ekstremt minutiøs med min skolegang, men ikke er specielt lærenem. Jeg skal gerne repetere ting flere gange, før jeg endelig forstår sammenhængen, og jeg tager tonsvis af noter til hvert enkelt fag. Jeg bruger minimum det dobbelte antal elevtimer, som angives til den enkelte aflevering. Jeg får gode karakterer, men det baserer sig alene på hårdt arbejde. Meget af min fritid går derfor allerede med lektier og afleveringer.

I min fritid dyrker jeg kampsport, men mængden af træning varierer afhængigt af, hvor meget hjemmearbejde som jeg har for den pågældende uge. Her underviser jeg også et børnehold hver tirsdag. Problemet i denne forbindelse er, at hvis jeg vælger at hæve kemi, så er det ikke en mulighed at udelukke sport, da dette er direkte essentielt for, at jeg kan fungere i skolen. Det er nøglen til mit engagement, min koncentration og mine ambitioner. Jeg har også en kæreste, som jeg har været sammen med i to år, og hun er derfor indforstået med, at jeg tillægger min uddannelse stor vigtighed.

Med hensyn til videregående uddannelse, vægter jeg imellem medicinalkemi eller molekylærbiologi. Medicinalkemi påkræver kemi på A-niveau.

Min spørgsmål er derfor: Skal hæve kemi, eller skal jeg blot indfinde mig med, hvad mine færdigheder rækker til?

På forhånd tak.

MVH

Ganymedes


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. november 2016 af JulieW99

Lad være med at have kemi, din sport er vigtig. Der er ingen idé i at presse dig selv og bruge al tid på skolen. Det sociale og fritiden er også vigtigt. Du kan altid læse kemi op på A-niveau efterfølgende. Måske når du at ændre mening om hvad du gerne vil læse alligevel.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. november 2016 af Jegvedingenting

Er du besluttet på at starte direkte efter du har afsluttet 3.g?

Med dit engagement tror jeg bestemt du vil klare det. Det er kun et enkelt skoleår det drejer sig om - og tiden flyver alligevel om du tager kemi A eller ej. 

Så, baseret på at du har godt styr på tingene, er godt med, så synes jeg bare du skal hæve det fag til A niveau. I tilfældet af at du vælger medicinalkemi, så har du overholdt adgangskravene til den uddannelse. Færdig bum. Så behøver du ikke tænke på valgfag og andet bøvl.

Hvad får du af karakterer i kemi nu?


Svar #3
07. november 2016 af Ganymedes

#1

Du har selvfølgelig ret i, at jeg kan læse op, det havde jeg faktisk ikke overvejet. Mange tak.

#2
Personligt vil jeg gerne begynde på min videregående uddannelse direkte efter gymnasiet, men min far råder mig til at tage et sabbatår, da han selv gik kold i sin kandidat.

Men ja, jeg har også selv haft de samme tanker i forhold til valgfag, da ingen af dem vækker min interesse noget videre. I årskarakter i 1. g fik jeg 12, men vi har endnu ikke fået nogen her i 2. g. Mange tak!


Svar #4
07. november 2016 af Ganymedes

#2

Problemet er, at min klasse indgår i et eksperiment om synlig læring, hvor vi sjældent modtager andre karakterer end standpunkt.


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. november 2016 af JulieW99

Jeg vil mene at du skal læse kemi op senere hen, fremfor at tænke på at det er "den nemme vej." Grundlaget for det er at du skriver at du bruger den dobbelte elevtid i forvejen og lærer langsomt, samt at din fritid er noget vigtig for dig.

Det ville være ærgerligt hvis du går kold i 3.g.

Hvordan kan det være at andre fag ikke interesserer dig?

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg havde samme studieretning som dig og valgte kemi op på A-niveau. Jeg havde fri 15:25 4 dage om ugen og en dag kl. 14. Jeg havde mellem 2-5 afleveringer om ugen - ofte 3. Der er en del at se til, selvom det ikke er sikkert, at det vil være sådan her for dig. 


Svar #7
07. november 2016 af Ganymedes

#5

Vi har følgende muligheder af valgfag:
- Design
- Erhvervsøkonomi
- Astronomi
- Innovation
- Filosofi

Hvoraf udelukkende astronomi er direkte forbundet til min hovedinteresse; naturvidenskab. Men da vi havde et forløb om astronomi i fysik tilbage i 1. g og netop har afsluttet endnu et om kosmologi, tænker jeg ikke, at astronomi som valgfag vil indebære noget nyt.


Svar #8
07. november 2016 af Ganymedes

#6

Min kammerat på den klassiske naturvidenskabelige linje har hævet både fysik og kemi. Han siger, det samme som dig, men synes alligevel, at jeg bør hæve det. Men mange tak.


Brugbart svar (1)

Svar #9
07. november 2016 af JulieW99

#7, ingen siger det skal være din hovedinteresse. Det er i min optik meget snæversynet, og andre fag kan give enormt gode perspektiver. Astronomi skulle gerne give noget nyt og være langt mere dybdegående.

- - -

Vh Julie


Svar #10
07. november 2016 af Ganymedes

#9

Jeg beklager min indskrænkede opfattelse af valgfaget astronomi. Jeg ved bare, at kemi på A-niveau tilbyder en masse, som jeg med garanti vil interessere mig for, og derfor beskyder jeg ignorrant valgfag som helhed. Men tak, jeg kan se din pointe.


Brugbart svar (1)

Svar #11
07. november 2016 af JulieW99

#10

Som du selv skriver indledende, synes jeg også det er meget vigtigt at du har tid til din sport og kæreste, samt fritid udover. Jeg tror simpelthen du vil blive kvalt, hvis hvert eneste minit og sekund skal bruges på skolearbejde. Det kan blive for meget, og det er ikke sjovt. Som sagt kan du læse kemi op, eller lære lidt på egen hånd.

Din langsomme indlæring virker til at være en ulempe, når du skal bruge så meget mere ekstra tid.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Kemi på A-niveau?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.