Matematik
Triple Integral...
Jeg mangler hjælp disse opgaver...
Jeg vil bare gerne finde ud af, hvordan jeg kommer frem til de endelige integral, så jeg kan regne på dem.
På forhånd tak!
Svar #1
14. november 2016 af hesch (Slettet)
Det gør du ved at tegne/skitsere grafer.
Opgave a:
Betingelsen: x2 ≤ y ≤ x betyder at y ligger mellem graferne:
f(x) = x2 og g(x) = x
Da grafernes skærer hinanden for x = 0 og x = 1, og der gælder betingelsen: 0 ≤ x ≤ 1 , kan arealet findes ved et enkelt integral:

Jeg tror du på samme vis kan forenkle de øvrige opgaver, i hvert fald så de kan løses med et dobbeltintegral.
Svar #2
14. november 2016 af Eliasz
Jeg ved ikke om jeg kan få det til at give mening, men jeg får noget der ligner det her;
Svar #3
14. november 2016 af hesch (Slettet)
Tja, bum-bum. Jeg er ikke matematiker, og må derfor betragte tingene lidt mere praktisk.
I opgave a) har du korrekt beregnet A(D1) = 1/6.
(x,y) grænserne er uændrede i de følgende opgaver ( er uafhængige af z ), og volumenerne er derfor volumenet af en stang, parallelt med z-aksen, der saves skævt af i enderne.
I b) er stangens længde 24 - 0 = 24, hvorfor V(D2) = 24*(1/6) = 4, hvilket du har gennemskuet.
c) kan jeg ikke lige hovedregne.
I d) skal du bemærke, at stanglængden er (x2+3y2) - 3y2 = x2 ( uafhængig af y ), hvorfor du her burde kunne nøjes med et enkelt integral ( skal kun integrere mht. x ).
Svar #4
14. november 2016 af VandalS
Du kan godt regne opgaverne ved at bruge dobbel- eller tripleintegraler ved at have variable grænser på integralerne. Du skal bare sikre dig, at du beregner integralerne i den rækkefølge som er nødvendig for at de afhængige variable kan evalueres. Eksempelvis kan c) regnes som

Svar #5
14. november 2016 af Eliasz
Kan man gøre nogle overvejelser ved d'eren?
Jeg tænker med hensyn til sidste del 
Jeg forstår ikke #3
Svar #6
14. november 2016 af VandalS
#5 Du kan lave den (og de andre) på samme måde som jeg har fremsat i #4
Svar #8
14. november 2016 af Soeffi
#0. c) Ti-Nspire:

Skriv et svar til: Triple Integral...
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.