Engelsk
Sætning
Hej
Er følgende subjekt singular eller plural?
Education and securing of basic human needs
Altså skal den efterfølges af seem eller seems, hvis jeg nu ønsker at bruge dette ord?
Ydermere søger jeg et svar på, om ''A lot of Asian children'' er singular eller plural?
Svar #1
22. november 2016 af ShadowFang (Slettet)
Første del af spørgsmålet:
Nu kommer et lille "trick", så du i fremtiden ikke behøver bekymre dig over, om det er singularis eller pluralis.
Benyt substitutionsprøvem (ja, det lyder som noget i matematik, men det er det ikke). Substitutionsprøven går ud på, at du erstatter et led med et andet led. Det lyder lidt forvirrende, men betragt følgende:
Vi substituerer subjektet "Education and securing of bacis human needs" med det det demonstrative pronomen "it" og ser, om det giver mening.
"Educating and securing of bacis human needs seems to be important for him" =
"It" seems to be important for him.
Begge sætninger deler (omtrent i hvert fald) det samme semantiske indhold.
Med andre ord: substitutionsprøven er en succes.
Anden del af spørgsmålet:
Prøv at udelade "a lot" fra sætningen, og se ad. Hvad kommer du frem til ?
Svar #2
22. november 2016 af Anonyminized (Slettet)
Men education og securing of basic human needs er to ting - hvordan kan de så substitueres med it, der refererer til en ting?
Svar #3
Udelades a lot, er children selvfølgelig plural, og derfor skal det være:
A lot of children are
Ikke?
Svar #4
De tæller som én enhed, da "education" og "securing" er sidestillet vha. konjunktionen "and".
Hvis du stadig ikke forstår min forklaring, så giv lyd fra dig.
Nemlig.
Svar #5
I forlængelse af alle mine tråde:
Hold da op hvor det kører i dag. Jeg har lige bemærket en masse ting, jeg burde have set. Når jeg kommer hjem, skriver jeg et langt, ordentligt svar til dig her i tråden, Hypothalamus. :-)
Princippet med substitutionsprøven holder stadig; jeg har bl.a. bare været så uheldig at skrive "educating" i stedet for "education" i #1.
Svar #6
Tak, jeg forstår din forklaring. Jeg så bort fra, at du skrev educating, da jeg antog, det blot var en fejl :)
Svar #7
Godt, én gang til for Prins Knud (som i dette tilfælde er mig selv) !
"Education and (the) securing of basic human rights seem important for / to him (grunden til skråstregen er, at begge er valide muligheder, alt efter hvad man ønsker at udtrykke. Selve artiklen, altså "the", behøves strent taget ikke, men kan være en god mulighed for at undgå misforståelser) ".
Som du selv påpegede i #2 er der tale om to forskellige ting (der er sidestillede), dvs. subjektet står i pluralis.
Da jeg skrev
#4#2
De tæller som én enhed, da "education" og "securing" er sidestillet vha. konjunktionen "and".
Hvis du stadig ikke forstår min forklaring, så giv lyd fra dig.
Nemlig.
, mente jeg følgende:
De tæller som én enhed, da de er sidestillede. Princippet bag substitutionsprøven er altså stadig gældende (dette prøvede jeg at rette i #5, men min tablet ville bestemt ikke det samme som jeg, hvorfor der selvføgelig er opstået en vis usikkerhed om, hvad jeg egentlig mente).
Du skal benytte et andet demonstrativt pronomen end det, jeg fejlagtigt, foreslog i #1. Eksempelvis kan du prøve med "they", "these / those [things]" o. lign.
Nu håber jeg, alle misforståelser er ryddet af vejen, og at min forklaring i #1 giver mening . Ellers må du sige til, og så skriver jeg indlægget igen - og denne gang som det burde have været.
Det må du undskylde! :-)
Skriv et svar til: Sætning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.