Fysik

Hjælp!!!

18. december 2016 af anonym005 - Niveau: C-niveau

Vi har lavet et forsøg, hvor vi vil undersøge om vandet blev hurtigere afkølet end f.eks vand med salt i osv. 

Vores resultater gav stort set ikke nogen forskel.

Vi er nået til teori afsnittet og har indtil videre skrevet om de 3 typer for varmeafgivelse.

Er der mere teori, som er relevant? Vi kan umiddelbart ikke komme på noget mere. 

Vi har også svært ved diskussion afsnittet og er lidt blanke med hvad vi skal skrive dér, der vores forsøg ikke gav de resultater som vi troede...


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2016 af Number42

Hvilke tre typer?


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. december 2016 af JulieW99

Har I eventuelle fejlkilder og nok målinger? Der skulle gerne kunne ses en forskel. Vand har en høj varmefylde, så det afgiver og optager vand langsomt. Havvand derimod har en lavere varmefylde, og afgiver/optager varme huritgere.

Hvor stor har saltkoncentrationen været? Det betyder også noget.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2016 af Number42

fx  Der er varmeledning, udstråling, konvektion, og fordampning og...

Ja og varmefylden går ind i regnskabet . 

Altså hvorfor tre ?

En god måde at holde på varmen er at lægge et tyndt lag olie eller lignende på overfladen (der er en suppe der  er lavet sådan fordi den skulle transporteres og stadig være varm (kinesisk sagn) ). OK så overfladen skal være ren.

Hvad troede I egentligt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2016 af Number42

JO og overflade spændingen påvirker nok fordampningen, prøv med lidt opvaske middel.


Svar #5
18. december 2016 af anonym005

#2 ups min fejl, jeg mente sukker vand og honning vand, det må du undskylde


Svar #6
18. december 2016 af anonym005

#1 kan jeg få lov til at sende den over privat, hvis du altså har tid?


Svar #7
18. december 2016 af anonym005

- vi har varmestråling, konvektion og varmeledning


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. december 2016 af Number42

Hvis der er tsle om varmt ( fx kogende vand) så er fordampning nok den dominerende virkning i begyndeksen af afkølingen

Skriv et svar til: Hjælp!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.