Fysik

Plancks konstanten ud fra Plancks ligninger

15. april kl. 11:27 af DoctorManhatten - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Kan man finde Plancks konstanten ud fra Plancks ligningerne? Det som jeg mener er om man kan isolere Plancks konstanten (h) i disse ligninger?

Her kommer der endnu et spørgsmål. Kan den roterende del i en jævnstrøms - motor sammenlignes med et foton i en eller anden forstand? Jeg tænkte måske at der i begge tilfælde er tale om et legeme som har form som en kugle og som spinner rundt om sig selv og hvor følgende formel kan gøre sig gældende.

h=m*r^{2}*\omega

Hvor m: er massen i kilo

Hvor w: er vinkelhastigheden i meter pr. sekund dvs. den hastighed som den roterende del af jævnstrøms - motoren eller et foton spinner rundt om sig selv.

Hvor r: er radius i meter. Dvs. den afstand der går fra centrum og videre ud til periferien af den roterende del eller fotonet.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april kl. 14:47 af Martin2Holte

Det bliver nok svært at beskrive fysiken i den roterende del i en jævnstrømsmotor vha kvantemekanik.

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april kl. 14:54 af peter lind

Nej. Det er ikke en entydig(bijektiv) funktion så funktionen har ikke en invers. Hvorfor ville du også have en invers?

Det sidste spørgsmål: nej


Svar #3
15. april kl. 15:01 af DoctorManhatten

Jeg forstår godt hvad du mener, men kan ovenfor stående formel godt bruges til at beskrive eller sammenkoble energien med et vektor felt i svingninger.

h=m*r^{2}*\omega

h bliver dermed en slags plancks konstant eller hvad? 


Svar #4
15. april kl. 15:16 af DoctorManhatten

Ok. Bare lige for at opsummere. Man kan ikke finde Plancks konstanten ud fra Plancks ligningerne.

Og man kan ikke sammenholde en jævnstrøms - motor med et foton.

Det eneste man kan gøre er at finde Plancks konstanten eksperimentielt ved forsøg omhandlende fotoelektriske effekt eller hvad?  


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april kl. 17:02 af peter lind

ja


Skriv et svar til: Plancks konstanten ud fra Plancks ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.