Dansk
Ordklasser
Jeg kunne godt bruge noget hjælp til den en kort tekst, hvor jeg skal finde alle navneord, udsagnsord og tillægsord. Jeg skriver teksten ned først og skriver så de navnord og udsagsnord jeg selv har fundet. Jeg har brug for hjælp til at finde tillægsordne i teksten.
Tekstens titel: "Ravnkel Frøjsgodes saga".
På kong Harald Hårfagers - han var s'n af Halvdan Svarte, der var s'n af Gudrød jagtkonge, som igen var søn af Halvdan den Gavmilde og Madkarrige, en søn af Øjstein Fjært, der atter var søn af svenskekongen Olav Træhugger-kom en mand ven navn Halfred sejlende til Islan og landede ved Breddalen neden for Flojtdalsherred. Med sig på skibet havde han sin kone og en søn, som hed Ravnkel. Han var femten år, en lovende og dygtig ung mand.
Halfred byggede sig en gård. Om vinteren døde en udenlands trælkvinde, som hed Arntrud. Efter hende blev gården kaldt Arntrudssted. Om foråret flyttede Halfred sin gård nordpå over fjeldsletten og slog sig ned i Gededal.
En nat drømte han, at en mand kom til ham og sagde: "Det er meget uforsigtigt af dig,Halfred, at ligge her; flyt du din gård vestpå over Lagarfljot; der venter lykken dig." Derefter vågner han og flytter sine ejendele over Rangå til Tunge til den gård, der siden da har heddet Halfredssted. Her blev han boende, til han blev gammel. På sin tidligere gård efterlod han en galt og en gedebuk. Samme dag som Halfred var draget bort , styrtede et fjeldskred ned over gårdens bygninger, hvorved de to dyr omkom. af den grund kaldes stedet siden Gededal.
Navnord i teksten:
Kong Harald
Søn
Gudrødjagt konge
?en mand
kone, en søn
Gård
Vinter
?Trælkvinde
(?Et forår)
Et nat
En ejendel
Gedebuk
En dag
bygninger
?dyr
?(Gededal) jeg er ikke sikker på om det er et navnord?.
(?lovende) Er det et navnord eller et tillægsord.
Er der flere navneord i teksten....
Udsagnsord i teksten:
Kom
Landede
havde
hed
byggede
(døde)
flyttede
slog
(drømte) Dette ord er jeg ikke sikker på er et udsagnsord
sagde
ligge
venter
vågner
(boende)
efterlod
(kaldes) Det her ord er jeg heller ikke helt sikker på er et udsagnsord.
Er der flere udsagnsord i teksten jeg har overset.
Jeg ved godt hvad tillægsord er, men jeg er ikke helt sikker på hvilke ord der kan siges at være tillægsord i teksten. Er der nogle der vil være sød at hjælpe mig med dette.
1000 tak for hjælp
Svar #1
02. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Hvis der er nogle der har set mit opslag og har lyst til at hjælpe vil det være rigtig dejligt. Jeg er stadig lidt i tvivl om jeg har fundet alle navnord og udsagnsord i teksten.
Jeg har et bud på alle de forskellige tillægsord og dem skriver jeg også ned. Men jeg vil gerne lige være sikker på at jeg har fundet alle navne og udsagnsord.
Svar #2
03. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Jeg har nu talt alle ordklasser igen og jeg tror ikke jeg har været grundig nok første gang.
4 adjektiver
22 verbum
31 substantiver
Er der nogle der kan fortælle mig om det er korrekt. På forhånd tak
Svar #3
03. januar 2017 af Stygotius (Slettet)
Vi kan jo ikke sidde og lave hele din lange opgave for dig. Du burde lave den så godt som du kan og så må du og din lærer diskutere resultatet i klassen -eller på tomandshånd. Du lærer intet af at andre bare forsyner dig med de rigtige svar.
Det er en misforståelse at tro at der er noget flovt ved at lave fejl. Det er blot noget man lærer af.
På kong Harald Hårfagers (tid) - han var s'n(søn) af Halvdan Svarte, der var s'n(søn) af Gudrød jagtkonge, som igen var søn af Halvdan den Gavmilde og Madkarrige, en søn af Øjstein Fjært, der atter var søn af svenskekongen Olav Træhugger-kom en mand ven navn Halfred sejlende til Island og landede ved Breddalen neden for Flojtdalsherred. Med sig på skibet havde han sin kone og en søn, som hed Ravnkel. Han var femten år, en lovende og dygtig ung mand.
Halfred byggede sig en gård. Om vinteren døde en udenlandsk trælkvinde, som hed Arntrud. Efter hende blev gården kaldt Arntrudssted. Om foråret flyttede Halfred sin gård nordpå over fjeldsletten og slog sig ned i Gededal.
En nat drømte han, at en mand kom til ham og sagde: "Det er meget uforsigtigt af dig,Halfred, at ligge her; flyt du din gård vestpå over Lagarfljot; der venter lykken dig." Derefter vågner han og flytter sine ejendele over Rangå til Tunge til den gård, der siden da har heddet Halfredssted. Her blev han boende, til han blev gammel. På sin tidligere gård efterlod han en galt og en gedebuk. Samme dag som Halfred var draget bort, styrtede et fjeldskred ned over gårdens bygninger, hvorved de to dyr omkom. af den grund kaldes stedet siden Gededal.
Ord med fede typer er navneord
" " understregede typer er udsagnsord
Ord med typer i kursiv er tillægsord.
Et tillægsord er et ord der angiver en egenskab, altså noget som nogen eller noget er (f.eks. gammel, ny, grim, smuk, håbløs, pragtfuld, farlig, kort, lang, sen, tidlig, praktisk etc.),
Svar #4
03. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Allerførst tak for hjælp. Jeg kan godt se at for at hjælpe mig skal man selv lave opgaven så man kan se hvor mange ord der er af hver ordklasse.
Jeg er dog ikke ude på at man bare giver mig svar på opgaven. Det tror jeg at jeg gør klart ved at vise at jeg også selv har forsøgt at tælle de tre forskellige ordklasser op :) og ¨det at jeg har skrevet hvilke ord der tilhører hvilke klasser. Jeg tror du misforstår hvad min hensigt er. Jeg sprugte om hjælp for at blive bedre til at forstå hvilke ord der egentlig tilhører hvilken ordklasse.
Jeg er ikke bange eller flov over at lave fejl og det er også derfor jeg kommer med mit eget bud først. Men nu hvor du har givet mig svar tilbage kan jeg se at jeg stadig ikke har været grundig nok med at finde alle udsagnsord og at der er nogle ting jeg ikke helt forstår ved ordklasserne, f.eks. hvorfor byggede ikke er et udsagnsord.
Svar #5
03. januar 2017 af Stygotius (Slettet)
Ja, "byggede" er da også et udsagnsord. Det var bare smuttet i forbifarten.
Er der andet du ikke forstår??
Svar #6
04. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Tak . Ikke lige i den tekst, men er ordet længere et tillægsord
Svar #8
04. januar 2017 af Stygotius (Slettet)
OliverHviid har naturligvis helt ret, -selv om "længere " også kan være et adverbium (biord) som i f.eks.
"Hun blev der længere end de andre"
Svar #11
04. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Ok bare se bort fra mit spørgsmål det kan jeg godt se det er fra det svar jeg har fået før
Svar #12
04. januar 2017 af Stygotius (Slettet)
Ja, et egennavn (person- eller tingsnavn ) er også et navneord (substantiv).
Man kan jo sætte både en artikel og et tillægsord (adjektiv) foran det
"den gamle Peter kan ikke arbejde mere"
Svar #16
05. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Jeg håber det er iorden jeg lige spørger igen. Hvis der står :
" Om aftnen i de snævre gader i den store by, når solen gik ned og skyerne skinnede som guld oppe mellem skorstenene, ...... forsætter.
?Er guld så et tillægsord. Det er fordi jeg skal karakteriserer sproget , så det er lidt vigtigt.
På forhånd tak for hjælp
Svar #17
05. januar 2017 af Stygotius (Slettet)
Nej, det er da et navneord. Skyerne skinnede som guld gør det.
Har du ikke læst hvad jeg skrev om tillægsord og hvad deres funktion er i # 3 ??
Svar #18
05. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Jo jeg kender godt til tillægsords funktion, men jeg forstår ikke helt hvordan skinnede er et navneord
Svar #20
05. januar 2017 af OliverHviid
HFNU, som Stygotius allerede har skrevet, så er "skinnede" ikke et substantiv, men et verbum i datid.