International økonomi

Mikroøkonomi: inspiration til bachelorprojekt (spilteori?)

12. januar 2017 af sashii - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal i gang med at skrive bachelorprojekt inden for få uger. Jeg leder efter nogle ideer til, hvad jeg kan skrive om.

Jeg overvejer at skrive om spilteori eller "outsourcing of lønniveauer". 

Jeg er dog lidt på bar bund mht. hvilke probemstillinger, man kan tage op indenfor spilteori. Er der nogle der har nogle bud?

Problemet ved at vælge outsourcing og lønniveauer er, at jeg er bange for, at jeg ikke ville kunne finde nok data på det. Min tanke var at kigge på, hvorfor danske virksomheder outsourcer til Kina. Her ville jeg sammenligne lønniveauet i forhold til kinesiske virksomheder, undersøge hvilken virkning outsourcing har på byen samt sammenligne lønnen for en større og en mindre by. Herudover ville jeg komme ind på minimum wage og living wage

Hvis der er nogen, der har øvrige bud til, hvilke problemstillinger, der kunne være interessante at skrive om med nok kød på samt lettilgængeligt data, er jeg velkommen overfor forslag. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2017 af Stats

Jeg tror ikke lønniveauet er så forskelligt fra Danmark, som det var for 10 år siden... Du har vel hørt om, at Kineserne har en voksende middelklasse?

Jeg tror primært man tager derned, pga. arbejdsforholdende er anderledes end i resten af Europa samt USA. Jeg tænker også at det kunne have noget at gøre med, at det generelt er billigere at have en virksomhed i Kina.

Vi har eks. herhjemme moms på alle vare.. Købsmoms (25%). Salgsmoms(25%)... osv. selvskabsskat (20%) osv...). Råvarerne der skal anvendes er heller ikke lige så dyrer som i Danmark. Lovgivningen er anderledes og tillader måske mere end vi gør herhjemme i Danmark

(Lidt som da Lars fra Jysk fik en næse, da der blev lækket at forholdende for underleverandørerne var fuldstændig idiotisk... Børnearbejde, ekstrem sundhedsskadelige stoffer som medarbejderne gik rundt i med bare tær, gæs der fik plukket fjer levende osv..)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Mikroøkonomi: inspiration til bachelorprojekt (spilteori?)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.