Dansk

Feedback til debatindlæg om sexmobning?

29. januar 2017 af inneedofhelp123 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er en pige der går i 9. klasse og jeg har en time og fem minutter tilbage til at blive færdig med mit debatindlæg om sexmobning. Jeg har sjovt nok aldrig skrevet et debatindlæg før, så jeg kunne rigtig godt tænke mig noget feedback på min opgave, da jeg er meget usikker på hvor god/dårlig den er.

Mange tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2017 af Hjælpmig21

Din opgave er fin, men langt fra perfekt. 

Jeg deler mit svar op i to: første del omhandler din brødtekst, anden del omhandler layoutet. 

Første Del: 

Teksten er ikke dårlig. Du kan argumentere for dine holdninger og udnytte kilder som du selv har fundet. Dette sætter man stor pris på i grundskolen, og er en sikker vej mod den gode ende af karakterskalaen. 

Dit ordforråd skal forbedres, læs flere bøger! Grammatisk skal du også forbedre dig, læs grammatikreglerne igen! 

Anden Del: 

Teksten opfylder ikke genretypens "layout-kriterier"  

Din tekst mangler en underrubrik, mellemrubrik, billede med billedtekst, faktaboks, fremhævede citater osv. 

Det er ikke nok at sætte sin tekst op i to spalter og kalde det en artikel! 

Håber det hjælper, 

~Hjælpmig21


Svar #2
30. januar 2017 af inneedofhelp123

Mange tak for respons. Men der skal da ikke være faktabokse og alt det i et debatindlæg? og har ikke kaldt det en artikel noget sted, har kun kaldt det et debatindlæg. Er du sikker på du ikke har forvekslet det?

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. januar 2017 af Hjælpmig21

Det er heller ikke nødvendigt med faktaboske eller fremhævede citater i et debatindlæg, men helt æstetisk gør det artiklen bedre at læse og se på. 

Selvom du ikke har nævnt ordet artikel er et debatindlæg stadigvæk en artikel! Ligesom en nyhedsartikel er en artikel, en klumme er en artikel osv.

Når du skriver en artikel / et debatindlæg skal du stadig opfylde genretypens "layout-kriterier". Dette gælder for alle artikeltyper.

Så kan du selv vurdere om du ønsker at inddrage alle punkter.

Huskeregel:

Du skal altid have en underrubrik, en eller flere mellemrubrikker og et billede med billedtekst. Som nævnt, dette gælder for alle artikeltyper.

~Hjælpmig21  


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. januar 2017 af Stygotius

claraschou har skrevet et indlæg  som bestemt ikke er fuldt af dårligt sprog elle et ringe ordforråd. Tværtimod er det præget af et stort og godt og varieret ordforråd, og det er skrevet på en velformuleret og levende måde.

Det er velargumenteret,  og -hvad der nok er det bedste ved det- det giver hele tiden læseren lyst til og appetit på at læse videre. Det skal du, claraschou, være glad for at du er i stand til. Det er nok en skribents bedste og vigtigste evne. Du ser ud til at være rigtig god til at formidle tanker så andre gider lytte til dig, og det skal du helt sikkert blive ved med. Fortsæt endelig med at skrive (rigtig meget).

Den eneste kritik man kan rette mod dette indlæg drejer sig om tegnsætnngn. Den kunne godt have været mere gennemarbejdet, men  -hvem giver sig til at rette kommaer hos H.C. Andersen?? De fleste har nok for travlt  med at læse teksten for dens indhold. 

Talen  om at skulle sørge for et bedre ordforråd og en bedre grammatik er nonsens.Sætngerne, sproget og grammatikken og ikke mindst stavningen er bare tip-top.

Kritikken her på siden er smålig og gnidret og egentlig ret ligegyldig, -bl.a. al denne snak om faktabokse og rubrikker og underubrikker og et krav om et billede.

I øvrigt er et debatindlæg (= læserbrev) ikke en artikel. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. januar 2017 af Hjælpmig21

Når jeg skriver, at claraschous ordforråd eller grammatik kan forbedres, er det ikke for at kritisere, men jeg forsøger i stedet at hjælpe hende, og få hende til at indse at arbejdet kan blive bedre! 

Så ønsker jeg også at klarlægge, at faktaboksen kun er en idé. Det er dog et krav at inddrage en rubrik, underrubrik og et billede.

Et debatindlæg (læserbrev) tilhører genren Opinion, og normalt finder man opiniontekster i aviser. 

Et debatindlæg tilhører artikelgenren

Beklager hvis jeg har været for streng eller for hård med mine ord, måske er mine standarder for høje? 

~Hjælpmig21


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. januar 2017 af Stygotius

Næh, de er bare helt hen i vejret.


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. januar 2017 af Hjælpmig21

Så er det jo godt at vi lever i et demokrati, og derved kan have forskellige holdninger. ;)  


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. januar 2017 af Stygotius

Det er desværre ikke et spørgsmål om holdninger.

En elefant er et pattedyr, men et pattedyr er er kke det samme som en elefant.


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. marts 2018 af Juliet123 (Slettet)

Jeg ville egentlig bare spørge om hvad du, Clara, i sidste ende fik for din opgave?


Skriv et svar til: Feedback til debatindlæg om sexmobning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.