Dansk

Jobansøgning layout

02. februar 2017 af Kitoo (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej!

Jeg er i gang med en opgave i modtagerrettet kommunikation, hvor jeg skal skrive en jobansøgning. Er der nogen, der kan give mig et link eller forklare mig, hvordan opsætningen er på en jobansøgning?

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. februar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Der er store variationer i jobansøgninger, bl.a. afhængigt af, hvilket job, der er tale om, og hvilken baggrund, man har. Der er dog nogle elementer, der skal med:

Navn, adresse, telefonnummer og e-mail-adresse på afsenderen og dato.

Navn og adresse på firmaet og evt. en kontaktpersons navn:

"Til

Dansk ...

d-vej 17

1234 København

Att.: Jens Hansen"

Bemærk "Att.: Jens Hansen". Det betyder, at når firmaet modtager ansøgningen, registreres den som firmapost og sendes videre til Jens Hansen. Står navnet i stedet foran firmanavnet, betyder det, at det er et privat brev, som sendes uåbnet videre til Jens Hansen uden af blive registreret.

Der skal stå i ansøgningen, hvilken stilling, der søges. Det samme firma kan have opslået flere stillinger samtidig og skal selvfølgelig kunne se, om man søger stillingen som softwareudvikler eller papirkurvstømmer. Hvis der i stillingsopslaget er angivet en kode for stilllingen, skal den med her. Nogle firmaer vil også gerne vide, hvor man har set opslaget:

"Hermed søger jeg stillingen som portvagt, som er opslået ledig i museumstidende d. 3/7."

Pointen er her, at firmaet gerne vil vide, hvilke aviser m.m., det kan betale sig at annoncere i.

I stillingsopslaget er der stillet nogle forventninger til ansøgeren. Det næste afsnit i ansøgningen skal omtale, i hvor høj grad, man mener, man lever op til disse forventninger, og hvordan man begrunder det. Det kan være omtale af uddannelse eller tidligere arbejde. Det er vigtigt her at se efter udprægede fagudtryk i stillingsopslaget. Disse udtryk skal med i ansøgningen. Mange, især større, firmaer benytter software til at sortere ansøgningerne, og en af de ting, der kan lede til frasortering, er mangel på disse udtryk.

Man bør også skrive noget, der viser, at man kender lidt til firmaet i forvejen, hvis man gør det.

Til sidst skal der være en afslutning, hvor man udtrykker ønsket om at komme til samtale. Og så selvfølgelig underskrift.

Herudover skal der udføres et CV. Det skal kunne læses uden henvisning til ansøgningen. Det er ikke sikkert at ansøgningen bliver læst!

CV'et skal indeholde alle relevante oplysninger om uddannelse og tidligere jobs. Desuden nogle få oplysninger, der belyser personligheden.

Bemærk: Overskriften bør være "CV". Der er nogle, der skriver det helt ud, men der er forskellig opfattelse af stavemåden, og det grænser til hysteri. Stridens kerne er, om det hedder "Vitæ" eller "Vitae". Der er arbejdsgivere, der kan finde på at afvise en ansøgning på det "forkerte" valg her, så brug det sikre: "CV"

Skriv et svar til: Jobansøgning layout

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.