Studievejledning

Droppe ud af 2.g? HJÆLP

06. februar 2017 af æblececilie (Slettet)
Hej alle.
Jeg er en 18-årig pige (lige fyldt i januar) som virkelig ikke bryder sig om at gå på gymnasiet. Jeg har aldrig villet på gym, men gjorde det egentlig bare fordi mine forældre og lærere i 9. klasse synes det var den bedste idé - ja, jeg gik lige fra folkeskolen til gymnasiet. Jeg vil virkelig gerne droppe ud, da jeg simpelthen ikke kan se meningen med det. Der er ikke nogen uddannelse som jeg gerne vil tage efter gym, og mine karakterer er så lave, at hvis jeg efter gym bestemmer mig for at tage en uddannelse med karakterkrav, vil jeg alligevel ikke kunne komme ind. Mit fravær er også utrolig højt, og jeg får ikke lavet nogle lektier udover mine afleveringer, men de er virkelig elendige og får dårlige karakterer. Derudover har jeg også problemer med nogle af mine lærere, og jeg har meget angst når jeg er på skolen, da jeg føler, at jeg spilder min tid på noget jeg ikke har lyst til.
Det er virkelig hårdt for mig bare at komme igennem én uge, og mine weekender går hovedsageligt med at tænke og være nervøs for at komme i skole igen. Jeg lider også af søvnproblemer (kl. er snart 2 om natten lige nu....), hvilket heller ikke gør det så meget nemmere.
Jeg er virkelig ked af at skulle fortsætte, og jeg er bare ikke klar til at skulle op til prøve inden sommer, da jeg ingen noter har til noget, hvilket stresser mig virkelig meget.
Der er ikke noget ved min skole der giver mig lysten til at studere. Har virkelig prøvet at tage mig sammen pga. mine forældre, men der gør mig deprimeret og jeg føler det er den samme lortedag om og om igen.
Mine forældre har jeg snakket med flere gange. De bliver virkelig sure hver gang jeg sætter mig ned og snakker med dem om mit problem, og dette gør at jeg bliver virkelig såret og frustreret. De sidste par gange har de sendt mig til både til læge, psykolog og studievejleder, som ikke gavner mig særlig meget... Min læge har givet mig piller, min psykolog har givet mig nogle angsttips som ikke rigtig hjalp (vi havde ikke så meget at snakke om, så jeg stoppede ved hende efter et par gange) og min studievejleder synes jeg skal droppe ud og vente et år måske - hun siger at jeg skal snakke med mine forældre, hvilket jeg gør og det resulterer i at de bliver sure, og sådan kører det egentlig bare rundt i ring.
Jeg vil rigtig gerne arbejde fuldtids og tjene penge - er ikke sikker på om jeg nogensinde vil vende tilbage og tage en gymnasiel uddannelse. Føler bare ikke det er den vej jeg vil gå.. Min drøm er at rejse, og det har det altid været. Er ikke sikker på hvad jeg vil i udlandet endnu.

Håber i kan hjælpe mig, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Er virkelig træt, men håber det meste af det jeg har skrevet gav mening.

Svar #1
06. februar 2017 af æblececilie (Slettet)

Wow det var lidt længere end jeg havde regnet med.

Svar #2
06. februar 2017 af æblececilie (Slettet)

****1 om natten. Er vist lidt træt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2017 af tseerup96 (Slettet)

Dine forældre skal ikke bestemme om du skal tage gym. Det er dit valg og dit liv. Jeg vil dog anbefale gym eller en HF, da det næsten er påkrævet alle steder for at komme videre. Men tag et år fri! Tjen nogle penge og tænk igennem hvad DU vil. Ikke dine forældre.. Men husk, de gør det kun for at hjælpe dig.. De vil gerne ha at du for en go fremtid, og vil dig det bedste, men tro det eller ej, forældre ved ikke altid bedst:)

Held og lykke med fremtiden:)

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. februar 2017 af ntrbd (Slettet)

Hej, du.

Du skal have dig en uddannelse. Vigtigst af alt, skal du lære at tage ansvar for dit eget liv.

Vi har det alle sammen hårdt indimellem. For mange kan det være svært at balance dét med skole, arbejde, osv. Men det bliver du nødt til. 

Jeg vil foreslå, at du laver en plan for din fremtid, og enten 1) snakker med din klasselærer, studievejleder OG klassekammerater. De vil helt sikkert hjælpe dig - både i de små, daglige situationer og mere overordnet. Det vil gøre hele dit skoleforløb meget nemmere. Eller at du 2) fuldender 2.g. (evt. som selvstuderende). Det er totalt fjollet, at du ikke får dine fag fra i år med. Du har svært ved at se, hvordan du kan klare flere måneder, men det er kun indtil denne sommer. Og i sidste ende er det bedre at holde ud et par måneder endnu, end det er at tage hele din uddannelse om. Og der kan ske så meget på de få måneder og i sommerferien! Det er ikke sikkert, din rektor vil lade dig blive selvstuderende, når man tager dit fravær i betragtning, og det virker som om, du er fanget i en hjælpeløs tankegang lige nu, så du gør ikke noget for at skabe de gode rammer og hjælpe dig selv videre. 

I hvert fald: gennemfør 2.g. Bed din rektor om at komme op i alle fag. Så kan du efter al sandsynlighed få merit for dem, og du kan skifte til at blive selv- eller fjernstuderende resten af din skoletid, og du er mere fleksibel og forhåbentligt i trygge(re) rammer derhjemme, indtil du bliver klar på at gå omkring i samfundet.

Det er vigtigt, at du opsøger din læge og tager ansvar for dine handlinger og din egen behandling! Beklag, at du droppede forløbet hos psykologen osv., og sig, at du er villig til at gøre dig til den bedste version af dig selv, for du har nogle drømme (rejser) og du har en plan (arbejde), og du ved, at midlet til målet er uddannelsen og et godt helbred. 

Hvis du ikke er villig til at søge hjælp og tager din behandling seriøst, så er dit indlæg nok snarere for opmærksomhed. Og hvis du ikke er villig til at søge hjælp, fordi du ikke føler dig klar til at give slip på din angst osv. endnu, så bliver det alligevel ikke bedre af at droppe ud. Så kan du lige så godt blive der det sidste halvandet år.


Skriv et svar til: Droppe ud af 2.g? HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.