Tysk

Ordstilling og bindeord

17. februar 2017 af hwdhjqd - Niveau: C-niveau

Nogen der kan tage en hurtig gennemgang?

Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. februar 2017 af OliverHviid

... hvor er det nu verballedet skal stå i ledsætninger?


Svar #2
17. februar 2017 af hwdhjqd

Skal det ikke stå til sidst i sætningen? kan godt se jeg skal have rettet stort alle sætningen så. Kan du umiddelbart se andre fejl?


Svar #3
17. februar 2017 af hwdhjqd

Kan du tjekke den igennem igen, har fået rettet ordstillingen nu


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. februar 2017 af Tyskfødt (Slettet)

Din opgave handler om ordstillingen i hovedsætninger og i ledsætninger. Prøv nu at sætte verberne de rigtige steder i dine ledsætninger.

Når verbet i en hovedsætning står i præsens eller imperfektum er ordfølgen som på dansk.

Er hovedverbet en sammensat tid, står participiet (ved førnutid og førdatid) og infinitiven (ved futurum) sidst i sætningen. Ich habe gestern bei meiner Großmutter in Hamburg bis 10 Uhr geschlafen. Ich werde heute auf dem Rückweg von der Schule beim Bäcker in der Stadt ein Brot kaufen.

I bisætninger sættes verbet sidst ; i en sammensat tid står hjælpeverbet efter hovedverbet.

Es regnete, als ich nach der Theatervorstellung um 22 Uhr nach Hause ging. Ich hatte keinen Schirm mitgenommen, weil die Meteorologen Sonnenschein für den ganzen Tag versprochen hatten. Das Mädchen, das du auf der Straße siehst, ist meine Tochter. Der Junge, den du auf der Straße gesehen hast, ist mein Sohn.

Jeg har korrigeret 2 af dine sætninger. Det ser sådan ud!

Han skriver, at han sender gaven.
Er schreibt, dass er schickt das Geschenk schickt
 

Min mor siger, at hun har sendt gaven.
Meine Mutter sagt, dass sie hat das Geschenk geschickt hat.

PS. En knallert hedder ikke KNALLBONBON men "Moped (n)".
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. februar 2017 af Tyskfødt (Slettet)

Flere fejl:

haben gewesen  = sind gewesen  alt bleiben = alt werden

wenn sie fleißig ist  sind     dass die Kinder zu Hause waren     weil ihr Kind krank geworden war.


Skriv et svar til: Ordstilling og bindeord

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.