Studievalg og videregående studie

Civilingeniør - Bioteknologi vs. Kemi?

02. april 2017 af wqrf2 (Slettet)

Hej

Jeg overvejer at læse bachelor i 'Kemi og teknologi' eller 'Bioteknologi' på DTU efter sommerferien, men jeg ved ikke, hvad jeg skal vælge. Fagligt er jeg primært interesseret i biokemi, molekylærbiologi og de bioteknologiske teknikker, der relaterer sig hertil, proteinkemi herunder enzymer, organisk kemi, menneskekroppen, og måske bioinformatik. Jeg drømmer om at arbejde med at udvikle bioteknologi, der kan forbedre miljøet, og om at udvikle medicin mod kræft, infektionssygdomme og neurologiske sygdomme. Jeg ved dog ikke, hvad der vil være klogest at vælge. Vil det være klogest at læse til kemiingeniør og tage valgfrie kurser inden for det biologiske/biokemiske, eller vil det være klogest at vælge ren bioteknologi? Jeg frygter, at det bliver alt for biologisk, hvis jeg vælger at læse bioteknologi. Jeg er ikke interesseret i at arbejde med fermenteringsprocesser, hvilket man vist lærer rigtig meget om, når man læser bioteknologi på DTU. Jeg er mere interesseret i det forskningsmæssige, og desuden synes jeg også, at ren kemi kan være spændende. Jeg synes, det kunne være ret fedt at lære, hvordan man laver organiske synteser, men jeg ved ikke, hvordan man kan anvende dette inden for bioteknologi. Jeg har også en fornemmelse af, at man står stærkere som kemiingeniør end som biotekingeniør (undskyld hvis jeg tager helt fejl).


Svar #1
02. april 2017 af wqrf2 (Slettet)

Jeg vil tilføje, at jeg selvfølgelig godt kan lide det faglige i bioteknologien samt dens muligheder, men jeg har fundet selve undervisningen i gymnasiet meget kedelig, idet vi primært bare har snakket og diskuteret, og jeg synes aldrig rigtig, at vi har nået en tilfredsstillende sværhedsgrad. Jeg har altid syntes, der har manglet noget, men jeg ved ikke, om det bare er fordi, jeg har været uheldig med mit gymnasium, om bioteknologi i gymnasiet bare ikke er ret højt niveau, eller om bioteknologi generelt er sådan? Det lyder måske lidt kryptisk.


Skriv et svar til: Civilingeniør - Bioteknologi vs. Kemi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.